Mishnah.org Logo

Today's Mishnah Yomi

Eduyos 1:2 - 1:3

The Mishnah Yomi for Thursday, March 13, 2025 is Eduyos 1:2 - 1:3

Mishnah 1

Mishnayos Eduyos Perek 1 Mishnah 2

עדיות פרק א׳ משנה ב׳

2

Shammai says: “[Dough] of a kav or more is subject to the law of hallah.” And Hillel says: “Of two kavs or more.” But the Sages say: “Neither according to the opinion of this one nor according to the opinion of this one, but [dough of] a kav and a half is subject to the law of hallah.” And after they increased the measures they said: “[Dough of] five quarters is subject. Rabbi Yose said: “Five are exempt, five and more are liable.”

שַׁמַּאי אוֹמֵר, מִקַּב לְחַלָּה. וְהִלֵּל אוֹמֵר, מִקַּבָּיִם. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, לֹא כְדִבְרֵי זֶה וְלֹא כְדִבְרֵי זֶה, אֶלָּא קַב וּמֶחֱצָה חַיָּבִים בְּחַלָּה. וּמִשֶּׁהִגְדִּילוּ הַמִּדּוֹת אָמְרוּ, חֲמֵשֶׁת רְבָעִים חַיָּבִין. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, חֲמִשָּׁה, פְּטוּרִין. חֲמִשָּׁה וָעוֹד, חַיָּבִין:

ב׳

מקב לחלה – dough which has in it a Kab is liable for [separating] Hallah.

קב ומחצה חייבים בחלה – which are seven Logs and an egg and one-fifth of an egg, according to the Wilderness measure. And this is an Omer as a capitation tax, one-tenth of an Ephah which is liable for Hallah, as it is written (Numbers 15:20): “As the first yield of your baking, [you shall set aside a loaf as a gift….],” according to the dough of the wilderness. And they added one-sixth for the Jerusalem [measure], so that it was found that six Wilderness [Logs] become five Jerusalem [logs], and the Log that remains and the egg and the one-fifth egg go up to the Jerusalem Log, for the Wilderness log is [equal to] six eggs, which are given as five large eggs. It is found that the Log is missing one large egg. Give an egg and one-fifth of an egg in place of he large egg, for the one-fifth egg which is one-sixth from the outside additional on the egg, it is found that six large eggs which are a large Log, since six large Logs are one and-one-half Kabs.

משהגדילו המדות – This is the Sepphoris measure, which they added one-sixth on that of the Jerusalem [measure], so it is found that the six Logim are five, which are five-fourths of a Kab, as the Kab is equivalent to four Logs.

חמשה ועוד חייבים – for as Rabbi Yosi holds, the Wilderness measure were larger eggs than ours by one-twentieth of an egg for each egg. And the Halakha is according to the Sages, that a Jerusalem Kab and one-half which equals six Jerusalem Logs which are the Wilderness seven Logs and an egg and one-fifth of an egg, which is the measure [required] for Hallah. And they are forty-three eggs and one-fifth of an egg. And Maimonides cut and examined and checked and found that the weight of five hundred and twenty of most of the commentators from the flour of wheat is the measure of flour that is obligated for Hallah. And the weight of most of the commentators was known in Egypt today and throughout the Land of Israel, which is the weight of nearly sixty-one grains of barley.

מקב לחלה. עיסה שיש בה קב חייבת בחלה:

קב ומחצה חייבים בחלה. שהן ז׳ לוגין וביצה וחומש ביצה, למידה מדברית. והוא עומר לגולגולת עשירית האיפה שחייב בחלה, כדכתיב (במדבר ט״ו) ראשית עריסותיכם, כדי עיסת מדבר. והוסיפו שתות בירושלמיות, ונמצאו שש מדבריות נכנסים בחמש ירושלמיות, ולוג הנשאר וביצה וחומש ביצה עולים ללוג ירושלמי. שהלוג מדברי ששה ביצים, תתנם בחמש ביצים גדולות, נמצא הלוג חסר ביצה גדולה, תן ביצה וחומש ביצה תחת הביצה גדולה, שהחומש ביצה שהוא שתות מלבר נוסף על הביצה, נמצאו שש ביצים גדולים שהן לוג גדול, הרי הן ששה לוגים גדולים שהן קב ומחצה:

משהגדילו המדות. זו היא מדה צפורית, שהוסיפו שתות על של ירושלמית, נמצאו הששה לוגין חמשה, שהן חמשת רבעי קב, שהקב ארבעה לוגין:

חמשה ועוד חייבים. דקסבר ר׳ יוסי, מדה מדברית היו ביצים גדולות משלנו אחד מעשרים בביצה לכל ביצה. והלכה כחכמים, דקב ומחצה ירושלמי דהיינו ששה לוגין ירושלמיות שהן שבעה לוגין וביצה וחומש ביצה מדבריות, הן שעור חלה. והן מ״ג ביצים וחומש ביצה. ורמב״ם אזן וחקר ותקן ובדק ומצא שמשקל חמש מאות ועשרים דרה״ם מקמח חטים הוא שיעור הקמח החייב בחלה. ומשקל הדרה״ם ידוע במצרים היום ובכל ארץ ישראל, שהוא משקל ס״א גרגירי שעורות בקירוב:

Mishnah 2

Mishnayos Eduyos Perek 1 Mishnah 3

עדיות פרק א׳ משנה ג׳

3

Hillel says: “A hin full of drawn water renders the mikweh unfit.” (However, man must speak in the language of his teacher.) And Shammai says: “Nine kavs.” But the Sages say: “Neither according to the opinion of this one nor according to the opinion of this one;” But when two weavers from the dung-gate which is in Jerusalem came and testified in the name of Shemaiah and Avtalion, “Three logs of drawn water render the mikweh unfit,” the Sages confirmed their statement.

הִלֵּל אוֹמֵר, מְלֹא הִין מַיִם שְׁאוּבִין פּוֹסְלִין אֶת הַמִּקְוֶה, אֶלָּא שֶׁאָדָם חַיָּב לוֹמַר בִּלְשׁוֹן רַבּוֹ. וְשַׁמַּאי אוֹמֵר, תִּשְׁעָה קַבִּין. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, לֹא כְדִבְרֵי זֶה וְלֹא כְדִבְרֵי זֶה, אֶלָּא עַד שֶׁבָּאוּ שְׁנֵי גַרְדִּיִּים מִשַּׁעַר הָאַשְׁפּוֹת שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם וְהֵעִידוּ מִשּׁוּם שְׁמַעְיָה וְאַבְטַלְיוֹן, שְׁלֹשֶׁת לֻגִּין מַיִם שְׁאוּבִין פּוֹסְלִין אֶת הַמִּקְוֶה, וְקִיְּמוּ חֲכָמִים אֶת דִּבְרֵיהֶם:

ג׳

הין – twelve Logs

פוסלין את המקוה – if they (i.e., drawn water) fell into it prior to its measure being completed. But after it was completed, even if he cast into it all the drawn water that is in the world, they would not make it (i.e., the Mikveh) invalid.

שחייב אדם לומר בשלון רבו – that is to say, the word "הין" /”hin” is not the language of the Mishnah, but rather is the language of the Torah, but that is what he heard from his teachers Shemaiah and Avtalion. And Maimonides received from his father, of blessed memory, that since Shemaiah and Avtalion were righteous converts, they were not able to pronounce from their mouths the word “Hin,” and they would say, “Een” instead of “Hin,” like people until today who are incapable of articulating the letters [Aleph, Khet, Hei and Ayin), and Hillel would also say, “Een”, like this teachers, the righteous converts Shemaiah and Avtalion would say.

גרדיים – weavers

משער האשפות – The Tanna mentioned the name of their craft and the name of their neighborhoods, to inform you that nothing should prevent a person individually from the House of Study, for there is no lesser craft than that of the weaver, for we can cannot appoint from it neither a King nor a High Priest, and there is n o lesser gate in Jerusalem than the Dung Gate, and they cast the deciding vote through their testimony for all the Sages of Israel.

הין. שנים עשר לוגין:

פוסלין את המקוה. אם נפלו בתוכו קודם שנשלם שיעורו. אבל לאחר שנשלם, אפילו השליך לתוכו כל מים שאובים שבעולם שוב אינן פוסלים:

שחייב אדם לומר בלשון רבו. כלומר, הין אינו לשון משנה אלא לשון תורה, אלא כך שמע מרבותיו שמעיה ואבטליון. ורמב״ם קבל מאביו ז״ל שמפני שהיו שמעיה ואבטליון גרי צדק לא היו יכולין להוציא מפיהן מלת הין, והיו אומרים אין במקום הין, כדרך בני אדם עד היום שאינם יכולים לחתוך באותיות [אחה״ע], והיה הלל גם הוא אומר אין, כמו שהיו רבותיו שמעיה ואבטליון גרי צדק אומרים:

גרדיים. אורגים:

משער האשפות. הזכיר התנא שם אומנתן ושם שכונתן, לומר לך שלא ימנע אדם עצמו מבית המדרש. שאין לך אומנות פחותה מן הגרדי, שאין מעמידים הימנו לא מלך ולא כהן גדול, ואין שער בירושלים פחותה משער האשפות, והכריעו בעדותן לכל חכמי ישראל:

Mishnah Yomi FAQ

Still have a question? Contact Us