Mishnayos Zavim Perek 1 Mishnah 3
Change text layout:
זבים פרק א׳ משנה ג׳
3
If he saw one issue on one day and two on the next day, or two on one day and one on the next day, or three on three [consecutive] days, or three nights, he is a full zav.
רָאָה אַחַת הַיּוֹם וּשְׁתַּיִם לְמָחָר, שְׁתַּיִם הַיּוֹם וְאַחַת לְמָחָר, שָׁלשׁ לִשְׁלשָׁה יָמִים אוֹ לִשְׁלשָׁה לֵילוֹת, הֲרֵי זֶה זָב גָּמוּר:
ג׳
Bartenura
הרי זה זב גמור. וחייב בקרבן. דבראיות תלה רחמנא, דכתיב טומאתו בזובו, טומאתו תלויה בזובו ואינה תלויה ביומי. ומיהו בהפסיק יום בינתיים קאמרי בית הלל לעיל דלא הוי זב גמור ואין הראיות מצטרפות, לא שנא לענין טומאה כגון ראה שתי ראיות בלבד בהפסקת יום בינתים, לא שנא לענין קרבן כגון ראה שלש ראיות:
הרי זה זב גמור – and he is liable for a sacrifice, for the All-Merciful suspended it/hung it upon appearances, as it is written (Leviticus 15:3): “the impurity from his discharge”/"טומאתו בזובו", and the impurity is dependent upon his discharge, but it is not dependent upon the days. However, when there is an interruption in-between as the School of Hillel states above (in Tractate Zavim, Chapter 1, Mishnah 2), he is not a complete Zav, and the appearances do not combine, there is no difference regarding the matter of impurity as for example, that he saw two appearances alone with the interruption of the day in-between and there is no difference regarding the matter of a sacrifice, as for example that he saw three appearances [of emissions].