Mishnayos Yevamos Perek 12 Mishnah 4
Change text layout:
יבמות פרק י"ב משנה ד׳
The mishna lists additional halakhot with regard to ḥalitza. If a deaf-mute man underwent ḥalitza, or a deaf-mute woman performed ḥalitza, or if an adult woman performs ḥalitza with a male minor, her ḥalitza is invalid and the woman may not marry. If a female minor performed ḥalitza, she must perform ḥalitza a second time once she becomes an adult, and if she does not perform the second ḥalitza, her first ḥalitza is invalid.
הַחֵרֵשׁ שֶׁנֶּחֱלַץ וְהַחֵרֶשֶׁת שֶׁחָלְצָה, וְהַחוֹלֶצֶת לַקָּטָן, חֲלִיצָתָהּ פְּסוּלָה. קְטַנָּה שֶׁחָלְצָה, תַּחֲלֹץ מִשֶּׁתַּגְדִּיל. וְאִם לֹא חָלְצָה, חֲלִיצָתָהּ פְּסוּלָה:
Bartenura
החרש שנחלץ חליצתו פסולה. שאינו פוטרה במקום שיש אח אחר כשר:
והחרשת שחלצה פסולה. שהיא עצמה אינה נפטרת בחליצתה, ואין לה תקנה אלא ביבום, ואם רצה אחר כך להוציא יוציא בגט:
והחולצת לקטן חליצתה פסולה. כל היכא דתנינן בפרקין חליצה פסולה, אינה יכולה להתיבם אחר אותה חליצה וצריכה חליצה אחרת מעלייתא להתירה לעלמא. והאי תנא דקרי לחליצת קטן חליצה פסולה דמשמע שפוסלה מלהתיבם, ר׳ מאיר היא, דאילו רבנן אמרי אין בחליצת קטן כלום ולא נפסלה מלהתיבם. והלכה כחכמים:
החרש שנחלץ חליצתו פסולה – he does not free her in a place where there is another who is valid.
והחרשת שחלצה פסולה – and she herself is not freed through her Halitzah and she has no remedy other than through levirate marriage and if he wanted afterwards to free her, he releases her with a Jewish bill of divorce.
והחולצת לקטן חליצתה פסולה – all where we taught in our chapter that her Halitzah is invalid, she is not able to engage in a levirate marriage after that Halitzah and she requires another valid Halitzah to free her for herself and this Tanna/teacher who calls the Halitzah of a minor an invalid Halitzah, which implies that it invalidates her from engaging in a levirate marriage, is Rabbi Meir, for had it been the Rabbis, they would say there is no Halitzah of a minor at all, and she is not invalidated from engaging in a levirate marriage, and the Halakha is according to the Sages.