Mishnayos Yadayim Perek 4 Mishnah 1
Change text layout:
ידים פרק ד׳ משנה א׳
On that day the votes were counted and they decided that a footbath holding from two logs to nine kavs which was cracked could contract midras uncleanness. Because Rabbi Akiva said a footbath [must be considered] according to its designation.
בּוֹ בַיּוֹם נִמְנוּ וְגָמְרוּ עַל עֲרֵבַת הָרַגְלַיִם, שֶׁהִיא מִשְּׁנֵי לֻגִּין וְעַד תִּשְׁעָה קַבִּין שֶׁנִּסְדְּקָה, שֶׁהִיא טְמֵאָה מִדְרָס. שֶׁרַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, עֲרֵבַת הָרַגְלַיִם כִּשְׁמָהּ:
Bartenura
בו ביום. אפירקין דלעיל קאי, אמלתיה דר׳ שמעון בן עזאי, דמיירי ביום שהושיבו את ר׳ אלעזר בן עזריה בישיבה. וכל מקום שנאמר במשנה בו ביום, על אותו יום נאמר:
נמנו. עמדו למנין, לדעת מנין המטמאים ומנין המטהרים, וגמרו הדין על פי הרוב:
עריבת הרגלים. עריבה עשויה לרחיצת הרגלים:
שנסדקה. סמוך לשוליה, ואינה מחזקת מים כדי רחיצת רגלו אחת:
טמאה מדרס. דעריבה קודם שנסדקה נמי היו רגילים לישב בה, והיתה משמשת ישיבה עם מלאכתה:
שר׳ עקיבא. היה חולק ואומר עריבת הרגלים כשמה, כלומר כשמה כן היא, שאין שם מדרס עליה. ואין הלכה כר׳ עקיבא:
בו ביום – This refers to the chapter above regarding the words of Rabbi Shimon ben Azzai, that speaks of the day when they appointed Rabbi Eleazar ben Azariah in the Academy [as the Nasi/president]. And every place where it states, "בו ביום" /on that day, in the Mishnah, it is regarding that day which is spoken of.
נמנו (they were counted – i.e., the votes were taken [and they decided]) – they stood for the count, to whom the number of those defile and the number of those who purify, and they decided the law according to the majority.
עריבת הרגלים – tub made for washing the feet.
שנסדקה –[which was cracked] near its bottom, and it doesn’t hold water in order to wash his one foot.
טמאה מדרס – for a tub made for a foot-bath prior its becoming cracked also was customary to sit in it, and it served [as a place] to sit while working.
שר' עקיבא – he would dispute and saw that the tub for a foot-bath is like its name (i.e., for washing the feet only, and not for sitting), that is, that like its name, so it is, that there is no מדרס/Levitical uncleanness arising from someone with gonorrhea having immediate contact through treading or leaning upon it. But the Halakha is not according to Rabbi Akiva.