Mishnah.org Logo

Mishnayos Uktzin Perek 3 Mishnah 9

עוקצים פרק ג׳ משנה ט׳

9

The fat [of the carcass] of a clean beast is not regarded as unclean with carrion uncleanness; for this reason it must first be made susceptible. The fat of an unclean beast, however, is regarded as unclean with carrion uncleanness; for this reason it need not be made at first susceptible. As for unclean fish and unclean locusts, intention is required in villages.

חֵלֶב בְּהֵמָה טְהוֹרָה, אֵינוֹ מִטַּמֵּא טֻמְאַת נְבֵלוֹת, לְפִיכָךְ הוּא צָרִיךְ הֶכְשֵׁר. חֵלֶב בְּהֵמָה טְמֵאָה, מִטַּמֵּא טֻמְאַת נְבֵלוֹת, לְפִיכָךְ אֵינוֹ צָרִיךְ הֶכְשֵׁר. דָּגִים טְמֵאִים וַחֲגָבִים טְמֵאִים, צְרִיכִין מַחֲשָׁבָה בַּכְּפָרִים:

ט׳
Bartenura

חלב בהמה טהורה – that became ritually forbidden by unskillful slaughtering,

is pure from the defilement of carrion, as it is written (Leviticus 7:24): “Fat from animals that died or were torn by beasts may be put to any use, [but you must not eat it],” which implies even Holy Service.

לפיכך הוא צריך הכשר – and since that it will not ultimately become a heavy defilement, for this, we hold in the first chapter of [Tractate] Taharot [Mishnah 3), for everything that ultimately doesn’t defile in a grave manner, that is to defile a person and vessels, requires preparation.

חלב בהמה טומאת נבלות – for the Torah did not purify other than the fat of a ritually pure animal that became forbidden by unskillful slaughtering, which excludes the fat of an unclean animal which lacks being torn apart [by a beast of prey], because its being torn and its slaughter are equivalent.

ואין צריך הכשר – for defilement of food if he combined less than an olive’s bulk with less than an egg’s bulk, as explained above (Mishnah 3), but intention is certainly required, for something regarding meat requires intention as is taught in the Mishnah above (Mishnah 3).

וצריך מחשבה בכפרים - but not in the marketplaces [for unclean fish and locusts]. But preparation is required in every place.

חלב בהמה טהורה. שנתנבלה:

טהור מטומאת נבילה. דכתיב [ויקרא ז׳] וחלב נבילה וגו׳ יעשה לכל מלאכה, ואפילו מלאכת הקודש במשמע:

לפיכך הוא צריך הכשר. דכיון שאין סופו לטמא טומאה חמורה, דהכי קיי״ל פרק קמא דטהרות, דכל שאין סופו לטמא טומאה חמורה היינו לטמא אדם וכלים, צריך הכשר:

חלב בהמה טמאה מטמא טומאת נבלות. דלא טיהרה תורה אלא חלב של בהמה טהורה שנתנבלה, דכתיב [שם] חלב נבילה וחלב טריפה, יצאת חלב בהמה טמאה שאין לה טריפה, לפי שטריפתה ושחיטתה שוה:

ואין צריך הכשר. לטומאת אוכלים אם צירף פחות מכזית לפחות מכביצה כדפרישנא לעיל. אבל מחשבה ודאי בעי, מידי דהוה אבשרא דבעיא מחשבה בכל מקום כדתנן לעיל:

צריך מחשבה בכפרים. ולא בשווקים. אבל הכשר צריכין בכל מקום: