Mishnayos Taharos Perek 9 Mishnah 7
Change text layout:
טהרות פרק ט׳ משנה ז׳
If one wants to take from them [a quantity sufficient for] one pressing or for two pressings:Bet Shammai says: he may scrape off [what he requires] in a condition of uncleanness, but he must cover up [what he takes] in a condition of cleanness. Bet Hillel says: he may also cover it up in a condition of uncleanness. Rabbi Yose says: he may dig out [what he requires] with metal axes and carry it to the press in a condition of uncleanness.
רָצָה לִטֹּל מֵהֶן בַּד אֶחָד אוֹ שְׁנֵי בַדִּין, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, קוֹצֶה בְטֻמְאָה וּמְחַפֶּה בְטָהֳרָה. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, אַף מְחַפֶּה בְטֻמְאָה. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, חוֹפֵר בְּקַרְדֻּמּוֹת שֶׁל מַתֶּכֶת וּמוֹלִיךְ לְבֵית הַבַּד בְּטֻמְאָה:
Bartenura
רצה ליטול מהם בד אחד. זיתים שלא נגמרה מלאכתן ולא הוכשרו כגון שהיה דעתו ליקח ולהוסיף עליהן כדתנן בריש פירקין, ובא ליקח מהן שיעור מועט שמשימים בבית הבד בפעם אחת, או שני בדין, ולעשות מהן שמן, ומשאיר מהן במעטן הרבה:
בית שמאי אומרים קוצה בטומאה. חותך מה שרוצה לחתוך מן האום של זיתים שבמעטן, בד או שני בדים בטומאה, כיון שלא נגמרה מלאכתן ולא הוכשרו:
ומחפה בטהרה. כשגמר ליקח מה שרצה ליקח, מכסה המותר שבמעטן בטהרה כאילו הוכשר, דמועלת לקיחתו מה שלוקח להחשיב את המותר כאילו נגמרה מלאכתן:
אף מחפה בטומאה. דאף הנשאר לא הוכשר, כיון שלא נגמרה מלאכתן ודעתו להוסיף עליהם. ומיהו אם עקר כל הזיתים שבמעטן כדי לעשותן בבית הבד, היו מוכשרים לבית הלל:
ר׳ יוסי אומר חופר בקרדומות. ועוקר כל הזיתים שבמעטן:
ומוליך לבית הבד בטומאה. לפי שלא הוכשרו. וקרדומות דנקט, לרבותא לפי שהן כלי ברזל ומוכנים לטומאת מת יותר משאר כלים. והלכה כבית הלל:
רצה ליטול מהם בד אחד (If he wanted to take – enough from – them for a single pressing) – olives which had completed their work of preparation and they were not fit for Levitical uncleanness as for example, that it was his intention to purchase and to add upon them as is taught in the Mishnah at the beginning of our chapter (Mishnah 2), and he comes to take from them a small/minute measure that they place in the olive press on one occasion, or two presses and make [olive] oil from them, and leave from them a lot in the vat/pit where olives are packed until they form a viscid mass.
בית שמאי אומרים קוצה בטומאה (let him set them apart in a state of uncleanness)- he cuts off what he wants to cut off from the cluster of olives that are in the vat where the olives are packed until they form a viscid mass, a single pressing or two pressings in defilement, since they had not completed their work of preparation and were not fit for Levitical uncleanness.
ומחפה בטהרה (and cover up in a state of ritual purity) – when he finished taking what he wanted to take, he covers the remainder that is in the vat in purity as if it was made fit for Levitical uncleanness, for his taking of what he takes is defrauded to consider the remainder as if he completed his work of preparation.
אף מחפה בטומאה – for even that which remains is not fit to receive Levitical uncleanness, since their work of preparation had not been completed and it was his intention to add upon them. But however, if he uprooted all the olives that were in the vat in order to make them in the olive press, they were fit to receive Levitical uncleanness according to the House of Hillel.
ר' יוסי אומר חופר בקרדומות (Rabbi Yossi says he digs out with metal axes/hatchets) – and uproots all of the olives that are in the vat.
ומוליך לבית הבד בטומאה – because they are not fit to receive Levitical uncleanness, and it (i.e., the Mishnah’s) use of the word קרדומות, it is a noteworthy point because they are vessels of iron and they are prepared for the defilement through a corpse more than other vessels. And the Halakha is according to the School of Hillel.