Mishnayos Taharos Perek 7 Mishnah 2
Change text layout:
טהרות פרק ז׳ משנה ב׳
If he left an am haaretz in his house awake and found him awake, or asleep and found him asleep, or awake and found him asleep, the house remains clean. If he left him asleep and found him awake, the house is unclean, the words of Rabbi Meir. But the sages say: the only part that is unclean is where he can stretch out his hand and touch it.
הַמַּנִּיחַ עַם הָאָרֶץ בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ עֵר וּמְצָאוֹ עֵר, יָשֵׁן וּמְצָאוֹ יָשֵׁן, עֵר וּמְצָאוֹ יָשֵׁן, הַבַּיִת טָהוֹר, יָשֵׁן וּמְצָאוֹ עֵר, הַבַּיִת טָמֵא, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אֵין טָמֵא אֶלָּא עַד מְקוֹם שֶׁהוּא יָכוֹל לִפְשֹׁט אֶת יָדוֹ וְלִגָּע:
Bartenura
ישן ומצאו ער הבית טמא. כל מה שבבית טמא, דחיישינן שמא כשהקיץ משנתו נגע בכלים שבבית שלא ראה אותם מתחלה כשהיה ישן, שכן דרך בני אדם למשמש ולבדוק במה שלא ראו מעולם. אבל ער ומצאו ער, לא חיישינן, שכבר ראה כל אשר בבית כשהיה ער:
עד מקום שהוא יכול לפשוט את ידו. כל הכלים שיכול להגיע להם כשיושיט ידו מן המקום שהיה ישן שם, חיישינן להו שמא נגע בהם, אבל לא חיישינן שמא הלך בבית ונגע בכלים. והלכה כחכמים:
ישן ומצאו ער הבית טמא – everything that is in the house is ritually impure, for we are concerned that perhaps when he woke up from his sleep he touched utensils that are in the house for he didn’t see them initially when he was asleep, for it is the manner of people to touch/feel and check that which they had never seen. But someone who is awake and he was found awake, we are not concerned, for he already saw everything that is in the house while he was awake.
עד מקום שהוא יכול לפשוט את ידו – all the vessels that he is able to reach them when he stretches forth his hand from the place where he was sleeping, we are concerned lest he touched them, but we are not concerned that perhaps he walked in the house and touched vessels. And the Halakha is according to the Sages.