Mishnayos Taharos Perek 4 Mishnah 13
Change text layout:
טהרות פרק ד׳ משנה י"ג
"And a condition of doubt concerning sacrifices" if a woman has experienced five doubtful cases of miscarriage or five discharges of doubtful zivah she brings only one sacrifice and may then eat other sacrifices, she being under no obligation to bring the remainder.
סְפֵק קָרְבָּנוֹת, הָאִשָּׁה שֶׁיֵּשׁ עָלֶיהָ סְפֵק חָמֵשׁ לֵידוֹת וּסְפֵק חָמֵשׁ זִיבוֹת, מְבִיאָה קָרְבָּן אֶחָד, וְאוֹכֶלֶת בַּזְּבָחִים, וְאֵין הַשְּׁאָר עָלֶיהָ חוֹבָה:
Bartenura
ספק קרבנות כיצד, האשה שיש עליה ספק חמש לידות וכו׳: מביאה קרבן אחד. חטאת העוף הבא על הספק:
ואוכלת בזבחים. שהקרבן הזה לגמור טהרתה בא והרי הוא כטבילה, שאם נטמאת האשה כמה טומאות, טבילה אחת עולה לכולן, אף קרבן זה כן:
ואין השאר עליה חובה. לא הצריכוה חכמים להביאן. שאף האחד בקושי התירו להקריב ספק מליקת חולין למזבח, אלא כדי לעשות לה תקנה ליטהר לאכול בקדשים:
ספק קרבנות – how so? The woman who has a doubt of five miscarriages that were in doubt. מביאה קרבן אחד – a sin-offering of a fowl that comes for a doubt.
ואוכלת בזבחים – that this sacrifice comes to compete her ritual purity and it is like ritual immersion, for if the woman was defiled several defilements, one ritual immersion counts for all of them, even this sacrifice as well.
ואין השאר עליה חובה – the Sages did not require her to bring them (the other sacrifices), for even the one, with difficulty, they permitted to bring a doubtfully pinched unconsecrated offering to the Altar, but in order to make for her an ordinance to be ritually pure to eat Holy Things.