Mishnah.org Logo

Mishnayos Taharos Perek 3 Mishnah 1

טהרות פרק ג׳ משנה א׳

1

Sauce, bean-mash and milk, when in a condition of fluidity, are unclean in the first degree. If they turned solid they become unclean in the second degree. If they again melted: If their bulk was exactly that of an egg, they are clean. But if it was more than the bulk of an egg they remain unclean, for as soon as the first drop issued forth it became unclean by contact with an egg's bulk.

הָרֹטֶב וְהַגְּרִיסִים וְהֶחָלָב, בִּזְמַן שֶׁהֵן מַשְׁקֶה טוֹפֵחַ, הֲרֵי אֵלּוּ תְּחִלָּה. קָרְשׁוּ, הֲרֵי אֵלּוּ שְׁנִיִּים. חָזְרוּ וְנִמֹּחוּ, כַּבֵּיצָה מְכֻוָּן, טָהוֹר. יוֹתֵר מִכַּבֵּיצָה, טָמֵא, שֶׁכֵּיוָן שֶׁיָּצְאָה טִפָּה הָרִאשׁוֹנָה, נִטְמֵאת בְּכַבֵּיצָה:

א׳
Bartenura

הרוטב והגריסין שהן משקה טופח (the broth/juice/jelly of meats, and the pounded beans which moisture dripping on them/running liquid) – they are so moist when they have on them enough to moisten other objects.

הרי הן תחילה -that they are considered as a liquid.

קרשו הרי אלו שניים (if they became congealed, they are second-degree [of ritual impurity]) – for since they congealed they are considered like edibles that came in contact with liquids.

חזרו ונמוחו כביצה מכוון טהור (if they once again dissolved – if they are the volume of an egg exactly, it is pure) – that the status of food left from them and the status of liquid descended upon them, and their defilement blossomed when they were changed, but there isn’t to this liquid anything that will defile it, for when the first drop departed, the food was reduced from that of the size of an egg’s bulk, and less than an egg’s bulk it doesn’t defile others, but more than an egg’s bulk it is impure, as the reason is explained [in the Mishnah] , for when the first drop departed , that drop was defiled with an egg’s bulk of impure food, and when all of it dissolved afterwards, the drop returned and defiled everything.

הרוטב והגריסין. שהן משקה טופח. שהן לחין כל כך שיש בהן טופח על מנת להטפיח:

הרי אלו תחילה. דחשובים כמשקין:

קרשו הרי אלו שניים. דכיון שנקרשו, חשובים כאוכלים שנגעו במשקין:

חזרו ונמוחו כביצה מכוון טהור. דיצא מהן תורת אוכל וירד עליהן תורת משקה, ופרחה טומאתו כשנשתנו, ואין למשקה זה מי שיטמאנו, דמכי יצאת טפה ראשונה אמעיט האוכל מכביצה, ופחות מכביצה אין מטמא אחרים. אבל יותר מכביצה. טמא, כדמפרש טעמא, דמכי יצאת טפה ראשונה נטמאת אותה טפה בכביצה אוכל טמא, וכשנמחה אח״כ כולו חזרה הטפה וטמאה את הכל: