Mishnayos Shabbos Perek 12 Mishnah 6
Change text layout:
שבת פרק י"ב משנה ו׳
With regard to one who writes two letters on Shabbat in two separate lapses of awareness separated by a period of awareness that the day was Shabbat, writing one letter in the morning and one letter in the afternoon, Rabban Gamliel deems him liable to bring a sin-offering like someone who has unintentionally performed a full-fledged prohibited labor, and the Rabbis deem him exempt.
הַכּוֹתֵב שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת בִּשְׁנֵי הֶעְלֵמוֹת, אַחַת שַׁחֲרִית וְאַחַת בֵּין הָעַרְבַּיִם, רַבָּן גַּמְלִיאֵל מְחַיֵּב, וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין:
Bartenura
בשתי העלמות. לאחר שכתב אות אחת בשוגג נודע לו שעבר, וחזר ונעלם ממנו ושגג וכתב אות שניה בצדה:
אחת בשחרית ואחת בין הערבים. כיון דהוי ליה שהות בינתים כדי לידע הוה ליה כשתי העלמות:
רבן גמליאל מחייב. דסבר אין ידיעה לחצי שיעור לחלק שלא יצטרף עמו החצי האחר:
וחכמים פוטרין. דסברי הידיעה שבין שני חצאי שיעור מחלקת ביניהם ולא נעשה כאילו היו שני חצאי שיעור בהעלם אחת. והלכה כחכמים:
בשתי העלמות – for after he wrote one letter inadvertently, it became known to him that he had transgressed, and then he went and in forgetfulness, once again, inadvertently, wrote a second letter at its side.
אחת בשחרית ואחת בין הערבים – for since there was a delay in between in order to know, it was like two [separate] acts of forgetfulness.
ר"ג מחייב – for he held that there is no awareness for half of a measure to divide that which is unnecessary the other half with it.
וחכמים פוטרין – who hold that the awareness that is between the two halves of the measure divide between them and they are not made as if they were two halves of a measure in one act of forgetfulness, and the Halakha is according to the Sages.