Mishnayos Pesachim Perek 7 Mishnah 6
Change text layout:
פסחים פרק ז׳ משנה ו׳
If the entire community or most of it became ritually impure, or the priests were all impure and the community was pure, they should perform the ritual of the Paschal lamb in ritual impurity. If a minority of the community became impure, even if they are many people, those who are pure perform the ritual of the Paschal lamb on the first Pesaḥ, and those who are impure perform the ritual on the second Pesaḥ.
נִטְמָא קָהָל אוֹ רֻבּוֹ, אוֹ שֶׁהָיוּ הַכֹּהֲנִים טְמֵאִים וְהַקָּהָל טְהוֹרִים, יֵעָשֶׂה בְטֻמְאָה. נִטְמָא מִעוּט הַקָּהָל, הַטְּהוֹרִין עוֹשִׂין אֶת הָרִאשׁוֹן, וְהַטְּמֵאִין עוֹשִׂין אֶת הַשֵּׁנִי:
Bartenura
נטמא הקהל. בטומאת מת, שאין פסח נדחה מפני הטומאה אלא מטומאת מת:
יעשו בטומאה. ואפילו טמאים יחידים, דהא [פסח] דטהורים גופייהו בטומאה אתו משום כהנים, שאין קרבן צבור הבא בטומאה חלוק, מאחר שקרבן רובם בא בטומאה אף היחידים עושים בטומאה:
נטמא הקהל – through defilement with the dead, for the Passover [sacrifice] is not postponed because of the defilement other than from defilement with the dead (Zevahim 22b).
יעשו בטומאה – and even impure individuals for [the Passover (Sacrifice)] of pure individuals which itself is offered in impurity comes because of the Kohanim, for the community sacrifice that comes in defilement is not divided/interrupted, for after a sacrifice of the majority comes in impurity, even the individuals do them in impurity.