Mishnayos Pesachim Perek 7 Mishnah 10
Change text layout:
פסחים פרק ז׳ משנה י׳
The bones of the Paschal lamb that contain edible marrow but cannot be eaten because it is prohibited to break the bones of the Paschal lamb; and the sinews; and the leftover meat should all be burned on the sixteenth of Nisan, immediately after the first day of the Festival. If the sixteenth occurs on Shabbat, they should be burned on the seventeenth, because the mitzva to burn them does not override Shabbat or the Festival. Therefore, they are burned on the first weekday.
הָעֲצָמוֹת, וְהַגִּידִין, וְהַנּוֹתָר, יִשָּׂרְפוּ בְשִׁשָּׁה עָשָׂר. חָל שִׁשָּׁה עָשָׂר לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת, יִשָּׂרְפוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר, לְפִי שֶׁאֵינָן דּוֹחִין לֹא אֶת הַשַּׁבָּת וְלֹא אֶת יוֹם טוֹב:
Bartenura
העצמות. שאינו יכול לשברן מפני שנאסרה שבירת עצם, ונותר בהן מוח וטעון שריפה:
והגידין. שהן אסורין באכילה ואין חייבין עליהן מן התורה, כגון שומנו של גיד הנשה שהוא מותר אלא שישראל קדושים נהגו בו איסור. אי נמי, הגיד החיצון הסמוך לבשר שהוא אסור ואין חייבין עליו, ומן התורה הוי נותר, ולאכלו אי אפשר דרבנן אסרוהו:
והנותר. בשר פסח שנתעצלו באכילתו ונתותר:
בששה עשר. שהוא חולו של מועד. אע״פ שנפסל בבוקר ראשון אין רשאי לשורפו ביו״ט, דשריפת קדשים עשה, ויו״ט עשה ולא תעשה, ואין עשה דוחה את ל״ת ועשה:
העצמות – for he is not able to break them because the break of the bone is prohibited, and there remains among them the brain/marrow which requires burning.
והגידין – which are forbidden to be eaten and one is not liable for them from the Torah, such as the case of the fat of the sciatic nerve which is permissible, but holy Jews practiced regarding them with a prohibition. Alternatively, the outer sinew which is closest to the skin which is prohibited, and we are not liable concerning it, but from the Torah, it is a remnant left over beyond the legal time, and it is impossible to eat it for the Rabbis prohibited it.
והנותר – the meat of the Passover [offering] that they had been careless about while eating it and it became a remnant left over beyond the legal time.
ששה עשר – which is the Intermediate Days of the Festival. Even though it had become defiled in the morning of the first [day], it is not permitted to burn it on the Holy Day, for the burning of Holy Things is a positive commandment, and the Holy Day is a positive commandment and a negative commandment, and a positive commandment does not override a negative commandment and a positive commandment.