Mishnayos Pesachim Perek 4 Mishnah 6
Change text layout:
פסחים פרק ד׳ משנה ו׳
Rabbi Meir says: With regard to any labor that one began before the fourteenth of Nisan, he may complete it on the fourteenth before midday. However, one may not begin to perform that labor from the outset on the fourteenth, even if he is able to complete it before midday. And the Rabbis say: The practitioners of only three crafts are permitted to perform labor until midday on Passover eve, and they are: Tailors, barbers, and launderers, whose work is needed for the Festival. Rabbi Yosei bar Yehuda says: Even shoemakers are permitted to work on the fourteenth.
רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, כָּל מְלָאכָה שֶׁהִתְחִיל בָּהּ קֹדֶם לְאַרְבָּעָה עָשָׂר, גּוֹמְרָהּ בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר. אֲבָל לֹא יַתְחִיל בָּהּ בַּתְּחִלָּה בְאַרְבָּעָה עָשָׂר, אַף עַל פִּי שֶׁיָּכוֹל לְגָמְרָהּ. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, שָׁלֹשׁ אֻמָּנֻיּוֹת עוֹשִׂין מְלָאכָה בְעַרְבֵי פְסָחִים עַד חֲצוֹת, וְאֵלּוּ הֵן, הַחַיָּטִים, הַסַּפָּרִים וְהַכּוֹבְסִין. רַבִּי יוֹסֵי בַּר יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף הָרַצְעָנִים:
Bartenura
כל מלאכה. שהיא לצורך המועד והתחיל בה קודם ארבעה עשר גומרה בארבעה עשר, ואפילו במקום שנהגו שלא לעשות מלאכה. אבל מלאכה שאינה לצורך המועד, במקום שנהגו לעשות מלאכה עושין, ומקום שנהגו שלא לעשות, אפילו התחיל בה קודם ארבעה עשר אינה גומרה:
חייטים. שרי בארבעה עשר בכל מקום, שכן מצינו בהן בחולו של מועד קולא יותר משאר אומניות שהדיוט שאינו אומן בכך תופר כדרכו, הלכך בארבעה עשר דקיל מחול המועד אפילו אומן נמי שרי:
והספרים והכובסין. שכן הבא ממדינת הים והיוצא מבית האסורים מספרים ומכבסים בחול המועד, וכיון דאשכחן בהן צד היתר בחול המועד, בארבעה עשר דקיל שרי לכולי עלמא:
אף הרצענים. שכן עולי רגלים מתקנין מנעליהן בחול המועד. וחכמים סברי אין למדין תחלת מלאכת רצענים שעושין מנעלים חדשים תחלה, מסוף מלאכה תיקון מנעלים של עולי רגלים. והלכה כחכמים:
כל מלאכה – [all work] which is for the needs of he Festival/Holiday and he began it prior to the fourteenth [of Nisan] may complete it on the fourteenth. And even in a place where they had the practice of not doing work. But work that is not for needs of he Festival, in a place where it was the practice to do work, they may do it, but I n a place where it was the practice not to do it, even if he began it prior to the fourteenth, he may not complete it.
חייטים – are permitted on the fourteenth [of Nisan] in every place, for we found regarding them a leniency even greater than other artisans on the Intermediate Days of the Festival for the commoner who is not an artisan in this sews/mends in the normal manner. Therefore, on the fourteenth [of Nisan] which is more lenient than the Intermediate Days of the Festival, even an artisan is also permitted.
והספרים והכובסים – and similarly one who comes from abroad and one who leaves from prison takes haircuts and does laundry on the Intermediate Days of the Festival, and since we find for them an indirect legal permission on the Intermediate Days of the Festival, on the fourteenth [of Nisan] which is lenient, we permit for the entire world.
אף הרצענים – for similarly those who come up [to Jerusalem] for the Festival repair their shoes on the Intermediate Days of the Festival. And the Sages hold that we don’t learn beginning the work of shoemakers who make new shoes first from the end of work the repair of shoes of those who go up [to Jerusalem] for the Festival. And the Halakha is according to the Sages (see Pesahim 55b).