Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 8 Mishnah 10

פרה פרק ח׳ משנה י׳

10

The waters of the Karmiyon and the waters of Pugah are unfit, because they are marsh waters. The waters of the Jordan and the waters of the Yarmuk are unfit, because they are mixed waters. And the following are mixed waters: a fit kind and an unfit kind that were mixed together. If two kinds that are fit were mixed together both remain fit: Rabbi Judah says that they are unfit.

מֵי קַרְמְיוֹן וּמֵי פוּגָה, פְּסוּלִין, מִפְּנֵי שֶׁהֵם מֵי בִצִּים. מֵי הַיַּרְדֵּן וּמֵי יַרְמוּךְ, פְּסוּלִים, מִפְּנֵי שֶׁהֵם מֵי תַעֲרֹבוֹת. וְאֵלוּ הֵן מֵי תַעֲרֹבוֹת, אֶחָד כָּשֵׁר וְאֶחָד פָּסוּל, שֶׁנִּתְעָרְבוּ. שְׁנֵיהֶן כְּשֵׁרִין וְנִתְעָרְבוּ, כְּשֵׁרִין. רַבִּי יְהוּדָה פוֹסֵל:

י׳
Bartenura

מי קרמיון ומי פוגה – they are rivers in the land of Israel:

the swamp waters {see also Talmud Bava Batra 74b, listing the four rivers: The Jordan, the Yarmukh, the Karmiyon and Fugah, whereas the Arukh in its entry on Karmiyon mentions a verse from Second Kings, Chapter 5, Verse 12: “Are not the Amanah and the Pharpar, the rivers of Damascus, better than all the waters of Israel? I could bathe in them and be clean!”). It is the language of (Job 8:11): “Can papyrus thrive without marsh? [Can rushes grow without water],” meaning to say water in which clay/mortar and plaster/mud is combined/mixed in them. But the All-Merciful stated (Numbers 19:17): “fresh water shall be added to them in a vessel,” but here there is an interposition/an intervening object between the water to the vessel.

מי תערובת (mixed waters)- they are unfit waters for they are combined/mixed.

אחד פסול ואחד כשר – and they combined, it is prohibited to mix from the place of combination/mixture and below.

ר' יהודה פוסל – even if both of them are fit/appropriate, Rabbi Yehuda invalidates taking from the place of combination/mixture, as a decree on account of one that is unfit. But the Halakha is not according to Rabbi Yehuda.

מי קרמיון ומי פוגה. נהרות שבארץ ישראל הן:

מי בצים. לשון היגאה גומא בלא בצה (איוב ח׳:י״א). כלומר, מים שחומר וטיט מעורב בהן. ורחמנא אמר מים חיים אל כלי, והכא איכא חציצה בין מים לכלי:

מי תערובות. שמים פסולים מתערבים בהם:

אחד פסול ואחד כשר. ונתערבו, אסור לקדש ממקום התערובות ולמטה:

ר׳ יהודה פוסל. אפילו בשניהם כשרים פוסל ר׳ יהודה ליטול ממקום התערובות, גזירה אטו אחד פסול. ואין הלכה כר׳ יהודה: