Mishnayos Parah Perek 4 Mishnah 1
Change text layout:
פרה פרק ד׳ משנה א׳
If a hatat cow was slaughtered not for its own name, or if its blood was received or sprinkled not for its own name, or if this was done for its own name and for some other name, or for some other name and for its name, it is invalid. Rabbi Eliezer rules it valid. If [the service] was performed by one whose hands or feet were unwashed, it is invalid. Rabbi Eliezer rules that it is valid. If it was performed by one who was not the high priest, it is invalid. Rabbi Judah rules that it is valid. If it was performed by one who was not wearing all the prescribed garments, it is invalid. And in white garments it was to be prepared.
פָּרַת חַטָּאת שֶׁשְּׁחָטָהּ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ, קִבֵּל וְהִזָּה שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ, אוֹ לִשְׁמָהּ וְשֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ, אוֹ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ וְלִשְׁמָהּ, פְּסוּלָה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מַכְשִׁיר. וְשֶׁלֹּא רְחוּץ יָדַיִם וְרַגְלַיִם, פְּסוּלָה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מַכְשִׁיר. וְשֶׁלֹּא בְכֹהֵן גָּדוֹל, פְּסוּלָה. רַבִּי יְהוּדָה מַכְשִׁיר. וּמְחֻסַּר בְּגָדִים, פְּסוּלָה. וּבִכְלֵי לָבָן הָיְתָה נַעֲשֵׂית:
Bartenura
פרת חטאת. שלא לשמה פסולה. דאמר קרא חטאת היא, ומדקרייה רחמנא חטאת למדנו שהיא טעונה שחיטה לשמה כחטאת:
ורבי אליעזר מכשיר. הואיל והיא נשחטת בחוץ. ואין הלכה כר׳ אליעזר:
ושלא רחוץ ידים ורגלים פסולה. דחטאת קרייה רחמנא. ולהכי נקט רחוץ ידים ורגלים ולא תנא קידש, דלא שנא קידש בפנים או בחוץ, בין בכלי שרת בין בכלי חול יוצא:
ור׳ אליעזר מכשיר. דבבואם אל אהל מועד וגו׳ או בגשתם אל המזבח ירחצו כתיב. ואין הלכה כר״א:
שלא בכהן גדול פסולה. דכתיב ונתתם אותה אל אלעזר, אותה אל אלעזר, ואין שאר הפרות נעשות אלא בכהן גדול:
ור׳ יהודה מכשיר. דדריש, אותה בסגן, ושאר כל הפרות בין בכהן גדול בין בכהן הדיוט. והלכה כר׳ יהודה:
ובבגדי לבן היא נעשית. דכתיב גבי פרה והיתה לבני ישראל ולגר הגר בתוכם לחוקת עולם, וביום הכפורים כתיב (ויקרא ט״ז:ל״ד) והיתה זאת לכם לחוקת עולם, מה עבודת יום הכפורים בבגדי לבן, אף מעשה פרה בבגדי לבן:
פרת חטאת שלא לשמה פסולה (the cow for purification) – as Scripture states (Numbers 19:9): "חטאת היא"/It is for purification. And since the All-Merciful calls it “a purification,” we learned that it requires slaughter for its own sake like a sin-offering (see also Tractate Zevahim, Chapter 1, Mishnayot 1 and 4) – that a sin offering that was slaughtered not for its own sake or any of the other actions concerning it were performed not for its own sake, it is invalid).
ורבי אליעזר מכשיר- since it is slaughtered outside the Sanctuary. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.
ושלא רחוץ ידים ורגלים פסולה – for since it is called a "חטאת"/for purification (Numbers 19:9) by the All-Merciful, and for this it (i.e., the Mishnah) takes the term "רחוץ ידים ורגלים"/whose hand and feet were washed, and it (i.e., the Mishnah) does not teach "קידש"/sanctified, for it does not teach sanctified, inside or outside, whether with vessels dedicated to the Temple service or non-sacred vessels, he fulfills his religious obligation.
ור' אליעזר מכשיר – for it is written (Exodus 30:20-21): that “when they enter the Tent Meeting [they shall wash with water, [that they may not die;] or when they approach the altar to serve…they shall wash their hands and feet, [that they may not die]. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.
שלא בכהן גדול פסולה – as it is written (Numbers 19:3): “You shall give it to Elzezar the priest,” it (the cow/heifer) to Eleazar, but the rest of the cows/heifers are not used, other than by the Kohen Gadol/High Priest.
ור' אליעזר מכשיר- and the rest of all the cows, wither by the High Priest or whether by a common priest. But the Halakha is according to Rabbi Yehuda.
ובבגדי לבן הוא נעשית- that it is written regarding the cow/heifer (Numbers 19:10): “This shall be a permanent law for the Israelites and the strangers who reside among you,” and regarding Yom Kippur it is written (Leviticus 16:34): “This shall be to you a law for all time,” just as the Divine Service of Yom Kippur is with white clothes, so also is the action of the Cow/Heifer with white clothes.