Mishnayos Parah Perek 1 Mishnah 4
Change text layout:
פרה פרק א׳ משנה ד׳
The sin-offerings of the congregation and their burnt-offerings, the sin-offering of an individual, the guilt-offering of a nazirite and the guilt-offering of a metzora are valid from the thirtieth day onwards, and also on the thirtieth day. If they were offered on the eighth day they are valid. Vow-offerings and freewill-offerings, firstlings and the tithe of cattle and the pesach are valid from the eighth day onwards, and also on the eighth day.
חַטֹּאת הַצִּבּוּר וְעוֹלוֹתֵיהֶן, חַטַּאת הַיָּחִיד וַאֲשַׁם נָזִיר וַאֲשַׁם מְצֹרָע, כְּשֵׁרִין מִיּוֹם שְׁלשִׁים וָהָלְאָה, וְאַף בְּיוֹם שְׁלשִׁים. וְאִם הִקְרִיבוּם בְּיוֹם שְׁמִינִי, כְּשֵׁרִים. נְדָרִים וּנְדָבוֹת, הַבְּכוֹר וְהַמַּעֲשֵׂר וְהַפֶּסַח, כְּשֵׁרִים מִיּוֹם הַשְּׁמִינִי וָהָלְאָה, וְאַף בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי:
Bartenura
חטאות הצבור. כגון שעירי ראשי חדשים ושל מועדות ועולותיהן, כולהו בני שנה נינהו:
חטאת היחיד. כשבה או שעירה:
ואם הקריבום ביום השמיני כשרים. דכתיב (ויקרא כ״ב:כ״ז) ומיום השמיני והלאה ירצה, ונאמר בבכור (שמות כ״ב:כ״ט) ביום השמיני תתנו לי, מה בכור עשה יום שמיני כשמיני והלאה, אף בשאר קרבנות עשה יום שמיני כשמיני והלאה. מיהו במידי דחובה מצוה מן המובחר להביא מיום שלשים ואילך:
והפסח. אע״ג דחובה הוא, לא חשו חכמים, משום דנסבי לפי נפשות, שלא יבוא לידי נותר כיון שאינו נאכל [אלא] לחבורה אחת:
חטאות הצבור (see Leviticus 4:14) – as for example the goats of the New Moons and the Festivals and their burnt offerings (see Numbers 28:3 and following) , all of them are a year old.
חטאת היחיד (see Leviticus 4:28, 32 and 5:6) – a female sheep or a female goat.
ואם הקריבום שיום השמיני כשרים – as it is written (Leviticus 22:27): “and from the eighth day on it shall be acceptable [as a gift to the LORD},” and it is stated regarding a firstborn (Exodus 22:29): “[You shall do the same with your cattle and your flocks: seven days it shall remain with its mother;] on the eighth day you shall give it to Me,” just as the firstborn that he made the eighth day like the eighth [day] and beyond, so also with the rest of the sacrifices he made the eighth day like the eighth [day] and beyond. However, with a matter that is an obligation of the most preferable way of performing a Mitzvah is to bring it from the thirtieth day onward.
והפסח – even though it is an obligation, the Sages were not quiet/silent, because they take it according to the number of souls, so that they don’t come to a case of left over (i.e., part of the offering left over after time permitted for it to be eat. One who eats the leftover portions of an offering is punishable by extirpation – see Tractate Zevahim, Chapter 5, Mishnah 8 which states that the Passover offering an only be consumed until midnight) since it is not eaten [other] than for one fellowship.