Mishnayos Orlah Perek 1 Mishnah 9
Change text layout:
ערלה פרק א׳ משנה ט׳
9
Rabbi Yose says: one may plant a shoot of orlah; But one may not plant a nut of orlah, because it is fruit. And one may not graft early date berries of orlah.
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, נוֹטְעִין יִחוּר שֶׁל עָרְלָה, וְאֵין נוֹטְעִין אֱגוֹז שֶׁל עָרְלָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא פְּרִי. וְאֵין מַרְכִּיבִין בְּכַפְנִיּוֹת שֶׁל עָרְלָה:
ט׳
Bartenura
נוטעים יחור של ערלה. שהעץ מותר בהנאה. אבל לא האגוז שהוא פרי ואסור בהנאה. ומודה רבי יוסי שאם נטע והבריך והרכיב שהוא מותר דזה וזה גורם מותר:
בכפניות. יחור שיש בו כפניות, תמרים בעודן סמדר נקראים כפניות רבי יוסי לטעמיה דאמר הסמדר אסור מפני שהוא פרי. והלכה כמותו דמותר ליטע יחור של ערלה ואין הלכה כמותו שאוסר בכפניות:
נוטעים יחור של ערלה – for the tree is permitted to derive benefit [from it] but not the walnut, which is the fruit and it is prohibited to benefit [from it], and Rabbi Yosi admits that if he planted and sunk and grafted which is permitted, that both of these cause it to be permitted.
בכפניות – a young shoot that has date-berries in its early stage while they are still berries in the budding stage are called כפניות/date-berries in its early stage. Rabbi Yosi, according to his rationale who stated that berries in the budding stage are forbidden because they are fruit. And the Halakha is according to him, for it is permitted to plant a young shoot of Orlah, but the Halakha is not like him that he prohibits date-berries in the budding stage.