Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 8 Mishnah 1

אהלות פרק ח׳ משנה א׳

1

Some things bring forth uncleanness and [also] a protect [against it]; [Some things] bring forth uncleanness but do not protect against it; [Some things] protect but do not bring forth; [Some things] do not bring forth nor do they protect. The following bring forth and protect against [impurity]: A chest, a box, a cupboard, a beehive of straw, a beehive of reeds, or the water-tank of an Alexandrian ship, such of which [objects] have [flat] bottoms and can contain [at least] forty seahs liquid measure or two kors dry measure. [Also] a curtain, a leather apron, a leather bedspread, a sheet, a matting underlay or a mat when made into tents. A herd of cattle, unclean or clean, packs of wild animals or birds, a resting bird, a [shady] place that [a woman] makes for her son among the ears of corn; The iris, the ivy, squirting cucumber, Greek gourds and clean foodstuffs. Rabbi Yohanan ben Nuri did not agree with regard to clean foodstuffs except in the case of a cake of dried figs.

יֵשׁ מְבִיאִין אֶת הַטֻּמְאָה וְחוֹצְצִין, מְבִיאִין אֶת הַטֻּמְאָה וְלֹא חוֹצְצִין, חוֹצְצִין וְלֹא מְבִיאִין, לֹא מְבִיאִין וְלֹא חוֹצְצִין. אֵלּוּ מְבִיאִין וְחוֹצְצִין, הַשִּׁדָּה וְהַתֵּבָה וְהַמִּגְדָּל, כַּוֶּרֶת הַקַּשׁ, כַּוֶּרֶת הַקָּנִים, וּבוֹר סְפִינָה אֲלֶכְּסַנְדְּרִית, שֶׁיֶּשׁ לָהֶן שׁוּלַיִם וְהֵן מַחֲזִיקִים אַרְבָּעִים סְאָה בְלַח, שֶׁהֵם כּוֹרַיִם בְּיָבֵשׁ. וִירִיעָה, וּסְקוֹרְטְיָא, וּקְטָבֹלְיָא, וְסָדִין, וּמַפָּץ, וּמַחֲצֶלֶת, שֶׁהֵן עֲשׂוּיִין אֹהָלִים, וְעֵדֶר בְּהֵמָה טְמֵאָה וּטְהוֹרָה, וּמְכוֹנוֹת חַיָּה וָעוֹף, וְהָעוֹף שֶׁשָּׁכַן, וְהָעוֹשֶׂה מָקוֹם לְבֵנָה בַּשִּׁבֳּלִים, הָאֵירוּס וְהַקִּסּוֹם, וְיַרְקוֹת חֲמוֹר, וּדְלַעַת יְוָנִית, וְאֳכָלִים טְהוֹרִים. רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי לֹא הָיָה מוֹדֶה בְּאֳכָלִים טְהוֹרִין, חוּץ מִן הָעִגּוּל שֶׁל דְּבֵלָה:

א׳
Bartenura

יש מביאין את הטומאה – that if they overshadowed over the defilement and humans and/or vessels bring the defilement on a person and on the vessels, and even though they didn’t come in contact/touch the defilement.

וחוצצים – if the defilement is below them, they protect persons and vessels that are upon them. Because they do not interpose in the face of the defilement. And similarly if the defilement is upon them from the outside, it protects vessels that are underneath them.

שידה (chest) a large wooden box like a kind of ark.

תיבה – small similar to tables.

מגדל (turret/cupboard) – of wood made for storage.

כוורת הקש – large baskets made from straw or from willow or branches of palm trees.

כוורת הקנים – like baskets that are made from reeds.

ובור ספינה אלכסנדרית (tank of sweet water in a ship of Alexandrian merchantmen) – the large ships that they go to see on the large ocean (i.e., Mediterranean Sea), they make within it a large wooden vessel like a cistern that the place in it sweet water that is appropriate for drinking.

והן מחזיקין ארבעים סאה כלה – for since they are large in this measure, they furthermore are not susceptible to receive defilement, and they interpose in the face of defilement.

סקורטיא (a leather bed-sheet) – a hide that the tanners wear at the time of their work.

קטבליא (hide used as a spread) - a hid that they spread over the bed and lie upon it, and we call it NETA in Arabic.

שהן עשויין אהלים – hanging over similar to a tent. And the leather-bed sheet/סקורטיא and the קטבליא/hide used as a spread and the sheet and the matting and the mat are vessels and susceptible to receive ritual defilement, anyway when they are hanging over like tents they interpose before the defilement, for a tent even though it receives defilement interposes in front of the defilement.

ועדר בהמות – when they are standing and not walking and the head of this one is between the legs of that one.

ומכונות חיה ועוף – nests of wildlife and birds. It is the language of (Exodus 15:27): “The place You made to dwell in.”

והעוף ששכן – that was tied on the wall or on the tree.

והעושה מקום לבינה בשבלים – that cover the ears of corn/spike (i.e., the sheaves), a place that is similar to a house.

האירוס והקיסום ודלעת יונית וירקת חמורים (the lily with an aromatic root, the ivy, the Greek gourd and the ass-herbs) – all these are kinds of vegetables whose leaves are wide.

חוץ מן העיגול של דבילה – because that underneath the shade of the pressed cake of figs, they would regularly sit more than the rest of the foods. And this is taught in the Tosefta (Tractate Ohalot, Chapter 9, Halakha 5). But the Halakha is not according to Rabbi Yohanan ben Nuri.

יש מביאין את הטומאה. שאם האהילו על הטומאה ואדם וכלים מביאין את הטומאה על האדם והכלים, ואע״פ שלא נגעו בטומאה:

וחוצצים. אם הטומאה תחתיהן מצילין אדם וכלים שעל גבן, לפי שהן חוצצים בפני הטומאה. וכן אם טומאה על גבן מבחוץ, מצילין כלים שתחתיהן:

שידה. תיבה גדולה של עץ כמין ארון:

תיבה. קטנה כעין שולחנים:

מגדל. של עץ עשוי לאוצר:

כוורת הקש. קופות גדולות עשויות מקש או מערבה או כפות תמרים:

כוורת הקנים. כמין סלים עשויין מקנים:

ובור ספינה אלכסנדרית. הספינות הגדולות שמפליגים בהם בים הגדול, עושין בתוכן כלי גדול של עץ כמין בור שמשימים בו המים המתוקין הראויין לשתיה:

והן מחזיקים ארבעים סאה בלח. דכיון שהן גדולים במדה זו שוב אינן מקבלים טומאה, וחוצצים בפני הטומאה:

סקורטיא. עור שלובשים העבדנים בשעת מלאכתן:

קטבליא. עור שמציעין למטה ושוכבין עליו, וקורין לו בערבי נט״ע:

שהן עשויין אהלים. נטויין כעין אוהל. ואע״ג דיריעה וסקורטיא וקטבליא וסדין ומפץ ומחצלת כלים נינהו ומקבלי טומאה, מכל מקום כשהן נטויין כאהלים חוצצים בפני טומאה, דאוהל אע״ג דמקבל טומאה חוצץ בפני הטומאה:

ועדר בהמות. כשהן עומדות ולא מהלכות וראשו של זה בין רגליו של זה:

ומכונות חיה ועוף. קיני חיה ועוף. לשון מכון לשבתך (שמות ט״ו):

והעוף ששכן. שהיה קשור על הכותל או על האילן:

והעושה מקום לבינה בשבלים. שמחפה לשבלים מקום דומה לבית:

האירוס והקיסום ודלעת יונית וירקת חמורים. כל אלו מיני ירקות שעלים שלהן רחבים:

חוץ מן העיגול של דבילה. לפי שתחת צל עיגול של דבילה היו רגילים לישב יותר משאר אוכלים. והכי תניא בתוספתא. ואין הלכה כר׳ יוחנן בן נורי: