Mishnayos Niddah Perek 6 Mishnah 4
Change text layout:
נדה פרק ו׳ משנה ד׳
Any person who is fit to adjudicate cases of capital law is fit to adjudicate cases of monetary law, and there are those who are fit to adjudicate cases of monetary law but are unfit to adjudicate cases of capital law. Any person who is fit to adjudicate a case and serve as a judge is fit to testify as a witness, and there are those who are fit to testify but are not fit to adjudicate.
כֹּל הָרָאוּי לָדוּן דִּינֵי נְפָשׁוֹת, רָאוּי לָדוּן דִּינֵי מָמוֹנוֹת. וְיֵשׁ שֶׁרָאוּי לָדוּן דִּינֵי מָמוֹנוֹת וְאֵינוֹ רָאוּי לָדוּן דִּינֵי נְפָשׁוֹת. כֹּל הַכָּשֵׁר לָדוּן, כָּשֵׁר לְהָעִיד. וְיֵשׁ שֶׁכָּשֵׁר לְהָעִיד וְאֵינוֹ כָשֵׁר לָדוּן:
Bartenura
כל הראוי לדון דיני נפשות. כל שכן שראוי לדון דיני ממונות:
ויש שראוי לדון דיני ממונות. כגון ממזר, דכשר לדיני ממונות, ופסול לדיני נפשות:
ויש שכשר להעיד ואינו כשר לדון. כגון סומא באחת מעיניו. ומתניתין ר׳ מאיר היא דדריש קרא דכתיב (דברים כ״א:ה׳) ועל פיהם יהיה כל ריב וכל נגע, מקיש ריב לנגע. מה נגע שלא בסומא דכתיב (ויקרא י״ג:י״ב) לכל מראה עיני הכהן, אף ריב שלא בסומא. ואין הלכה כהאי סתמא, דחכמים פליגי עליה דר׳ מאיר ואמרי דכי היכי דאשכחן דגמר דין כשר בלילה אע״פ שאין רואים נגעים בלילה, הכי נמי סומא באחת מעיניו כשר לדון אע״פ שאינו כשר לראות נגעים:
כל הראוי לדון דיני נפשות – all the more so is appropriate/fit to judge monetary matters.
ויש שראוי לדון דימי ממונות – as for example, a Mamzer, who is fit/kosher to judge monetary matters but is invalid to judge capital crimes (see also, Tractate Sanhedrin, Chapter 4, Mishnah 2 and the Bartenura commentary on the concluding clause of that Mishnah).
ויש שכשר להעיד ואינו כשר לדון – as for example, a person who is blind in one of his eyes. But our - Mishnah is according to Rabbi Meir who expounds on Scripture, as it is written (Deuteronomy 21:5): “and every lawsuit and case of assault is subject to their ruling/ועל-פיהם יהיה כל-ריב וכל-נגע. He makes an analogy between ריב/lawsuit and נגע/case of assault – that just as a case of assault is not with a blind person, as it is written (Leviticus 13:12): “whatever the priest can see/לכל-מראה א=עיני הכהן,” even a lawsuit is not with a blind person. But the Halakha is not like this anonymously taught [Mishnah], for the Sages dispute on that of Rabbi Meir and state that just as we find that the closing of legal proceedings is at night, even though we can’t see נגעים/people afflicted by plagues/suspected leprosy at night, that is so that a blind person in one of his eyes is fit to judge even though he is not kosher/fit to see plagues/suspected leprosy.