Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 14 Mishnah 13

נגעים פרק י"ד משנה י"ג

13

If the sacrifices of two metzoraim were mixed up and after the sacrifice of one of them had been offered one of the metzoraim died: this is what the men of Alexandria asked of Rabbi Joshua. He answered them: let him assign his possessions to another person, and bring the poor man's sacrifice.

שְׁנֵי מְצֹרָעִים שֶׁנִּתְעָרְבוּ קָרְבְּנוֹתֵיהֶם, קָרַב קָרְבָּנוֹ שֶׁל אַחַד מֵהֶם, וּמֵת אַחַד מֵהֶם, זוֹ שֶׁשָּׁאֲלוּ אַנְשֵׁי אֲלֶכְּסַנְדְּרִיָּא אֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ. אָמַר לָהֶם, יִכְתֹּב נְכָסָיו לְאַחֵר וְיָבִיא קָרְבַּן עָנִי:

י"ג
Bartenura

זאת שאלו אנשי אלכסנדריא את ר' יהושע – the second leper who is living, what happens to him, how can he become pure to eat Holy Things, for if the other leper were living, even though their [bird] sacrifices were mixed up, this one (i.e., Kohen) would offer up in the name of someone and the other (i.e., Kohen) would offer up in the name of someone. Or if one of them had died, and there were two sacrifices before us, there were the sacrifices of the dead and this one would offer the other sacrifice. But now, he is not able to offer this, for perhaps it is of the dead person and it the sin-offering of the person who owned it, and it went to death. But the other sacrifice he also is not able to bring, for perhaps the one that was offered was his and he is exempted, and it is found that he brings non-holy animals to the courtyard. And he is not able to make a condition with a free-will offering, for the sin-offering does not come as a free-will offering.

יכתוב נכסיו לאחר – for he is a poor person and it is appropriate to bring the sacrifice of a poor person, but the sin-offering of fowl comes on the doubt, and there isn’t anything in it because of non-holy offerings in the Courtyard. But if he doesn’t make his possessions ownerless and he brought the sin-offering of a fowl, he was not purified, for a rich person who brought a sacrifice of a poor person did not fulfill his obligation. But from the guilt-offering that he brings, one is not able to bring an raise a question about how one is able to bring a guilt-offering in a case of doubt, perhaps he brings non-holy animals to the Courtyard, for since his gifts for the guilt-offering are equivalent to the peace offerings, he can bring a guilt-offering and make a stipulation, if I am liable for a guilt offering, this should be for a guilt-offering, but if not, that my guilt offering was offering, this should be for a peace-offering, what he is not able to do regarding a sin-offering for the sprinkling/smearing of blood of a sin-offering is not equivalent to a peace offering, for the sprinkling of blood of a sin-offering [four “gifts”] is [sprinkled] above the red line (i.e., painted in red and encircling the Temple altar at precisely half its height), but peace offerings [of two “gifts”] is below the red line.

זאת שאלו אנשי אלכסנדריא את ר׳ יהושע. מצורע שני שהוא בחיים מה תהא עליו, היאך יטהר לאכול בקדשים, שאילו היה מצורע האחר חי, אע״פ שנתערבו קרבנותיהן זה יקרב לשם מי שהוא וזה יקרב לשם מי שהוא. או אם מת האחד והיו שני הקרבנות לפנינו, היו הקרבנות מתים וזה מקריב קרבן אחר. אבל השתא אינו יכול להקריב את זה, דשמא של מת הוא והויא חטאת שמתו בעליה דלמיתה אזלא. וקרבן אחר נמי אינו יכול להביא, דשמא אותו שקרב היה שלו ונפטר, ונמצא מביא חולין לעזרה. ואינו יכול להתנות בנדבה, שאין חטאת באה נדבה:

יכתוב נכסיו לאחר. והוי עני וראוי להביא קרבן דלות, וחטאת העוף באה על הספק ואין בה משום חולין בעזרה. ואם אינו מפקיר נכסיו והביא חטאת העוף, לא טהר, דעשיר שהביא קרבן עני לא יצא. ומן האשם שמביא ליכא לאקשויי היכי מצי מייתי אשם בספק דלמא חולין לעזרה מייתי, דכיון דאשם שוין מתנותיו לשלמים, יכול להביא אשם ולהתנות, אם אני חייב אשם יהא זה לאשם, ואם לאו, שקרב אשם שלי, יהא זה לשלמים, מה שאינו יכול לעשות כן בחטאת, שאין מתנות דמים של חטאת שוות לשלמים, דמתן דמים של חטאת [ארבע מתנות] למעלה מחוט הסקרא, ושלמים [שתי מתנות] למטה מחוט הסקרא: