Mishnayos Negaim Perek 11 Mishnah 12
Change text layout:
נגעים פרק י"א משנה י"ב
If a garment that had been isolated was mixed up with others, all are clean. If it was cut up and made into shreds, it is clean, and benefit may be derived from it. But if a garment that had been certified unclean was mixed up with others, all are unclean. If it was cut up and made into shreds it also remains unclean and it is forbidden to have any benefit from it.
בֶּגֶד הַמֻּסְגָּר שֶׁנִּתְעָרֵב בַּאֲחֵרִים, כֻּלָּן טְהוֹרִים. קְצָצוֹ וַעֲשָׂאוֹ מוֹכִין, טָהוֹר, וּמֻתָּר בַּהֲנָיָתוֹ. וְהַמֻּחְלָט שֶׁנִּתְעָרֵב בַּאֲחֵרִים, כֻּלָּם טְמֵאִין. קְצָצוֹ וַעֲשָׂאוֹ מוֹכִין, טָמֵא, וְאָסוּר בַּהֲנָיָתוֹ:
Bartenura
בגד המוסגר. שהיה בו נגע וצבעו ואין הנגע ניכר בו:
כולן טהורים. דאת הודאי הוא מטמא, ואינו מטמא את הספק:
ועשאו מוכין. קרעים קטנים פחותים משלש על שלש, אלא שלא הובדלו לגמרי:
כולן טמאין. דכיון שנזקק לטומאה אין הספק מטהרו:
טמא ואסור בהנאתו. דהא שריפה בעי:
בגד מוסגר – that had in it a plague and it became dyed, and the plague is not recognized in it.
כולם טהורים – that which is definite it defiles, but it doesn’t defile that which is doubtful.
ועשאו מוכין – small tears that are less than three [fingerbreadths] by three [fingerbreadths], but they were not separated completely.
כולן טמאין – that since it is joined to defilement/uncleanness, the doubt does not purify it.
טמא ואסור הנאתו – for it requires burning.