Mishnayos Nedarim Perek 8 Mishnah 2
Change text layout:
נדרים פרק ח׳ משנה ב׳
If he takes a vow that wine is forbidden to him until Passover, it is forbidden to him until Passover arrives. If he said: Until it will be Passover, it is forbidden to him until Passover ends, as he may have intended for the vow to apply as long as it was still Passover (Rosh). If he said: Until before Passover, Rabbi Meir says: It is forbidden to him until Passover arrives. Rabbi Yosei says: It is forbidden to him until it ends.
עַד הַפֶּסַח, אָסוּר עַד שֶׁיַּגִּיעַ. עַד שֶׁיְּהֵא, אָסוּר עַד שֶׁיֵּצֵא. עַד לִפְנֵי הַפֶּסַח, רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, אָסוּר עַד שֶׁיַּגִּיעַ. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, אָסוּר עַד שֶׁיֵּצֵא:
Bartenura
עד הפסח אסור עד שיגיע. דבלשון בני אדם, עד ולא עד בכלל:
עד שיהא, אסור עד שיצא. דמשמע כל זמן שהוא הווה:
עד לפני הפסח ר״מ אומר אסור עד שיגיע. דלא מעייל אינש נפשיה אספיקא, ודבר המבורר לקרות פני הפסח קאמר, והיינו עד שיגיע. ורבי יוסי סבר, מעייל אינש נפשיה לאסור בכל מה שיוכל להסתפק. והלכה כר׳ יוסי:
עד הפסל אסור עד שיגיע – that in the language of human beings, up to but not including.
עד שיהא, אסור עד שיצא – that implies all the time which is the present.
עד לפני הפסח ר"מ אומר אסור עד שיגיע (see also Talmud Kiddushin 65a for an alternative reading in this dispute between Rabbi Meir and Rabbi Yossi)- for a person does not inject himself into a doubt, and matter that is ascertained to call “prior to Passover” is stated, and which is until it (i.e., Passover) arrives. But Rabbi Yossi holds that a person does inject himself into a doubt to prohibit all that he is able to have doubts about. And the Halakha is according to Rabbi Yossi.