Mishnayos Mikvaos Perek 8 Mishnah 4
Change text layout:
מקואות פרק ח׳ משנה ד׳
If a non-Jewish woman discharged semen from an Israelite, it is unclean. If an Israelite woman discharged semen from a non-Jewish man, it is clean. If a woman had intercourse and then went down and immersed herself but did not sweep out the house, it is as though she had not immersed herself. If a man who had a seminal emission immersed himself but did not first pass urine, he again becomes unclean when he passes urine. Rabbi Yose says: if he was sick or old he is unclean, but if he was young and healthy he remains clean.
נָכְרִית שֶׁפָּלְטָה שִׁכְבַת זֶרַע מִיִּשְׂרָאֵל, טְמֵאָה. בַּת יִשְׂרָאֵל שֶׁפָּלְטָה שִׁכְבַת זֶרַע מִנָּכְרִי, טְהוֹרָה. הָאִשָּׁה שֶׁשִּׁמְּשָׁה בֵיתָהּ, וְיָרְדָה וְטָבְלָה, וְלֹא כִבְּדָה אֶת הַבַּיִת, כְּאִלּוּ לֹא טָבְלָה. בַּעַל קֶרִי שֶׁטָּבַל וְלֹא הֵטִיל אֶת הַמַּיִם, כְּשֶׁיָטִיל אֶת הַמַּיִם, טָמֵא. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, בְּחוֹלֶה וּבְזָקֵן, טָמֵא. בְּיֶלֶד וּבְבָרִיא, טָהוֹר:
Bartenura
טמאה. הטפה של שכבת זרע שפלטה:
טהורה. ואפילו טומאה דרבנן ליכא:
ולא כבדה את הבית. לא קנחה את עצמה עד שלא ישאר בה לחלוחית של שכבת זרע:
כאילו לא טבלה. דחיישינן שמא תפלוט טפת שכבת זרע שנשאר לה באותו מקום:
לכשיטיל מים טמא. שמא נשתייר מן הקרי בתוך האמה ויוצא עם השתן:
בילד ובבריא טהור. שיוצא בכוח ואין משתייר. ועד כמה קרוי ילד, כל שעומד על רגלו אחת וחולץ מנעלו ונועל מנעלו, ואפילו בן שמונים שנה. והלכה כר׳ יוסי:
טמאה – the drop of effusion of semen that she discharged.
טהורה – and there isn’t even the [ritual] impurity of the Rabbis.
ולא כבדה את הבית – did not wipe out/cleanse herself until there would not remain the moistness of the effusion of semen.
כאילו לא טבלה – for we are concerned lest she emit a drop of semen that remained in her in that place.
לכשיטיל מים טמא (when he does urinate he is unclean) – lest there remain from the emission within the member and he goes out with the urination.
בילד ובבריא טהור – that it comes out with power and does not remain. And until when is he called a child? All the while that he stands on one foot and removes his shoe and puts on his shoe, and even at age eighty. And the Halakha is according to Rabbi Yossi.