Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 6 Mishnah 2

מקואות פרק ו׳ משנה ב׳

2

If a bucket was full of utensils and they were immersed, they become clean; But if [the bucket] was not immersed, the water in the bucket is not considered as joined [with the water of the mikveh] unless it be joined [by means of a hole in the bucket which is as big] as the tube of a water-skin.

דְּלִי שֶׁהוּא מָלֵא כֵלִים וְהִטְבִּילָן, הֲרֵי אֵלּוּ טְהוֹרִים. וְאִם לֹא טָבַל, אֵין הַמַּיִם מְעֹרָבִין, עַד שֶׁיִּהְיוּ מְעֹרָבִין כִּשְׁפוֹפֶרֶת הַנּוֹד:

ב׳
Bartenura

והטבילן הרי אלו טהורים – and even if the moth of the bucket is not wide as the tube (mouth-piece) of a leather bottle. As for example, that the bucket itself is ritually impure and requires ritual immersion, for since that immersion occurs to the bucket, it occurs also for what is inside it.

ואם לא טבל – we have this reading. That is to say, if the bucket is ritually pure and he does not immerse it, that it doesn’t require ritual immersion.

עד שיהו מעורבין כשפופרת הנוד – the utensils that are within it (i.e., the bucket) are not ritually pure until the mouth of the bucket is like the tube (mouth-piece) of a leather bottle.

והטבילן הרי אלו טהורים. ואפילו אין פי הדלי רחב כשפופרת הנוד. וכגון שהדלי עצמו טמא וצריך טבילה, דמגו דסלקא ליה טבילה לדלי, סלקא ליה נמי למה שבתוכו:

ואם לא טבל. גרסינן. כלומר ואם הדלי טהור ואינו מטבילו, שאינו צריך טבילה:

עד שיהו מעורבין כשפופרת הנוד. אין הכלים שבתוכו טהורים עד שיהיה בפי הדלי כשפופרת הנוד: