Mishnayos Machshirin Perek 2 Mishnah 4
Change text layout:
מכשירין פרק ב׳ משנה ד׳
If one flattened out his roof or washed his garment and rain came down upon it: If the greater part consisted of the unclean water, it is unclean; If the greater part consisted of the clean water, it is clean; But if there was half of each, it is unclean. Rabbi Judah says: if the dripping increased, [it is clean].
הַטּוֹרֵף אֶת גַּגּוֹ וְהַמְכַבֵּס אֶת כְּסוּתוֹ וְיָרְדוּ עֲלֵיהֶן גְּשָׁמִים, אִם רֹב מִן הַטָּמֵא, טָמֵא. וְאִם רֹב מִן הַטָּהוֹר, טָהוֹר. מֶחֱצָה לְמֶחֱצָה, טָמֵא. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אִם הוֹסִיפוּ לְנַטֵּף:
Bartenura
המטהר את גגו. גרסינן. ואית דגרס הטורף את גגו, פירוש שטח גגו טיט או סיד להשוותו. והמים שנותנין עליו כשמטהרו או כשטחו בטיט, סתמן שופכין הן ומטמאין. וכן המים שמכבס בהן את כסותו:
וירדו עליהן גשמין. שהן מים טהורים. והגג או הכסות מנטפים מים:
אם רוב מן הטהור טהור. כגון שבתחילה היה מנטף טיפים דקות ולאחר כן מנטף טיפים עבות, בידוע שרוב מן הטהור:
אם הוסיפו לנטף. שממהרים הטפים לירד זו אחר זו יותר מבתחילה, טהור, דודאי רבו. ואע״פ שאין הטפות עצמן יותר גדולות ממה שהיו בתחילה. ואין הלכה כרבי יהודה:
המטהר את גגו (if one scrubs his roof) – We have the reading "המטהר את גגו" /if one purifies his roof. But there are those who have the reading, "הטורף את גגו"/if one scrubs his roof, meaning that he plasters his roof with plaster or lime to even it out. And the water that one places upon it when one purifies it or when one merely plastered it, they pour it (i.e., the water) and they purify itr, and similarly the water that one washes with them his clothing.
וירדו עליהן גשמין – which are pure waters. And the roof or the clothing drips water.
אם רוב מן הטהור טהור – as for example, if it would drip thin drops at the outset and afterwards it would drip thick drops, it is sure that the majority [of the water] is from the pure [water].
אם הוספיו לנטף – that the drops hurry to descend one after another more than at the outset, it is pure, for they certainly are the majority, and even if the drops themselves are larger from what they were at the beginning. But the Halakha is not according to Rabbi Yehuda.