Mishnayos Maasros Perek 3 Mishnah 5
Change text layout:
מעשרות פרק ג׳ משנה ה׳
Which courtyard is it which makes [the produce] liable to tithe? Rabbi Ishmael says: the Tyrian yard for the vessels are protected therein. Rabbi Akiva says: any courtyard which one person may open and another may shut is exempt. Rabbi Nehemiah says: any courtyard in which a man is not ashamed to eat is liable. Rabbi Yose says: any courtyard into which a person may enter and no one says to him, “what are you looking for” is exempt. Rabbi Judah says: if there are two courtyards one within the other, the inner one makes liable and the outer one is exempt.
אֵיזוֹ הִיא חָצֵר שֶׁהִיא חַיֶּבֶת בַּמַּעֲשְׂרוֹת, רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר, חָצֵר הַצּוֹרִית, שֶׁהַכֵּלִים נִשְׁמָרִים בְּתוֹכָהּ. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, כָּל שֶׁאֶחָד פּוֹתֵחַ וְאֶחָד נוֹעֵל, פְּטוּרָה. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר, כָּל שֶׁאֵין אָדָם בּוֹשׁ מִלֶּאֱכֹל בְּתוֹכָהּ, חַיֶּבֶת. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, כָּל שֶׁנִּכְנָס לָהּ וְאֵין אוֹמֵר מָה אַתָּה מְבַקֵּשׁ, פְּטוּרָה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, שְׁנֵי חֲצֵרוֹת זוֹ לִפְנִים מִזּוֹ, הַפְּנִימִית חַיֶּבֶת, וְהַחִיצוֹנָה פְּטוּרָה:
Bartenura
איזו היא חצר שחייבת במעשר. שקובעת למעשר כמו בית:
חצר צורית. שכן בצור היו מושיבין שומר בפתח החצר:
כל שאחד פותח ואחד נועל. כגון שיש בחצר שני בתים לשני בני אדם, וכשאחד מהן פותח פתח החצר בא השני ונועל, וכשאחד נועל השני מוחה בידו ופותח, נמצאת חצר שאינה משתמרת:
ואין אומרים לו מה אתה מבקש פטורה. ואף על פי שאינו בוש לאכול בתוכה:
והחיצונה פטורה. כיון שיש לפנימית דריסת הרגל עליה אינה משתמרת. וקיימא לן הלכה כדברי כולן להחמיר:
היזו היא חצר שחייבת במעשר – that establishes [liability] for tithing like a house.
חצר צורית – for in Tzur, they would place a guard at the entrance of the courtyard.
כל שאחד פותח ואחד נועל – such as, for example in the courtyard, two houses for two people. When one of them opens the entrance to the courtyard, the second comes and locks it. And when one locks, it, the second protests with his hand and opens it. It is found that the courtyard is not guarded.
ואין אומרים לו מה אתה מבקש פטורה – and even though he is not embarrassed to eat within it.
והחיצונה פטורה – since there is in the internal section entering one’s ground, it is not guarded, and we hold that the Halakha is according to all of them for stringency.