Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 9 Mishnah 3

כלאים פרק ט׳ משנה ג׳

3

Hand towels, scroll covers, and bath towels do not come under the prohibition of kilayim. Rabbi Elazar prohibits. Barbers’ covers are subject to the prohibition of kilayim.

מִטְפְּחוֹת הַיָּדַיִם, מִטְפְּחוֹת הַסְּפָרִים, מִטְפְּחוֹת הַסַּפָּג, אֵין בָּהֶם מִשּׁוּם כִּלְאָיִם. רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹסֵר. וּמִטְפְּחוֹת הַסַּפָּרִים, אֲסוּרוֹת מִשּׁוּם כִּלְאָיִם:

ג׳
Bartenura

מטפחות הידים – [hand towels] that one dries their hands with when they ritually wash their hands.

מטפחות הספרים – that they place on the Torah scroll.

ומטפחות ספג – that one dries with them all of his body after he bathed.

ר' אליעזר אוסר – [Rabbi Eliezer prohibits] hand towels because sometimes he warms his hands with them, and scroll wrappers sometimes, he places it on his chest and becomes warm, and towels, sometimes that he sees his Rabbi and wraps himself up in it. And the Halakha is according to Rabbi Eliezer.

מטפחות ספרים (barbers’ towels) – that they shave people, and spread upon them a towel in order that their clothes do not become dirty.

אסורים משום כלאים – and in this the first [anonymous] Tanna agrees because they have a have a top and we wear them like clothing. And this is proved in the Jerusalem Talmud.

מטפחות הידים. שמנגבים בהם כשנוטלים את הידים:

מטפחות הספרים. שנותנים על גבי ספר תורה:

ומטפחות ספג. שמנגב בהם כל גופו אחר שרחץ:

ר׳ אלעזר אוסר. מטפחות ידים לפי שפעמים מחמם בה ידיו, ומטפחות ספרים פעמים שמשימה בחיקו ומתחמם, ומטפחות הספג פעמים שרואה את רבו ומתעטף בה. והלכה כר״א:

מטפחות ספרים. המגלחים בני אדם, ופורסים עליהם מטפחת כדי שלא יתלכלכו בגדיהם:

אסורים משום כלאים. ובהא מודה ת״ק לפי שיש להן בית ראש ולובשים אותן דרך מלבוש, והכי מוכח בירושלמי: