Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 4 Mishnah 7

כלאים פרק ד׳ משנה ז׳

7

One who has planted one row [of vines] on his own [land] and another row on his neighbor's [land], and there is a private road or a public road in the middle, or a fence lower than ten handbreadths, these [two rows] combine. If there is a fence higher than ten handbreadths they do not combine. Rabbi Judah says: If he intertwines them [the rows of vines] above [the fence] they do combine.

הַנּוֹטֵעַ שׁוּרָה אַחַת בְּתוֹךְ שֶׁלּוֹ, וְשׁוּרָה אַחַת בְּתוֹךְ שֶׁל חֲבֵרוֹ, וְדֶרֶךְ הַיָּחִיד וְדֶרֶךְ הָרַבִּים בָּאֶמְצַע, וְגָדֵר שֶׁהוּא נָמוּךְ מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים, הֲרֵי אֵלּוּ מִצְטָרְפוֹת. גָּבוֹהַּ מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים, אֵינָן מִצְטָרְפוֹת. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אִם עֵרְסָן מִלְמַעְלָה, הֲרֵי אֵלּוּ מִצְטָרְפוֹת:

ז׳
Bartenura

שורה אחת בתוך שלו ושורה אחת בתוך של חבירו – and we are speaking, as for example that one row of the two vines and one row of a third, and even Rabbi Shimon who stated further (see Mishnah 9 of this chapter) regarding one who intertwines his vine over the grain of his fellows, he did not sanctify it (i.e., prohibit the use of) for a person cannot forbid something that is not his, here he agrees that they combine to prohibit the seeds because there is his and that of his fellow.

ודרך היחיד ודרך הרבים – that not one of them is eight cubits wide, for at a width of eight cubits, we state at the end of our chapter (see Mishnah 8) that they don’t combine.

הרי אלו מצטרפות – to be called a vineyard and one must distance it four cubits.

אם ערסן מלמעלה (if he connected them – the two rows of vines – above so as to form an arbor) – that he raised the tops of the vines on top of the fence and he mixes them that are on the side of the fence from here with those which are on the side of the fence from there. And the word, "ועירסן"/if he trained [the vines] is the language of "איזה עריס"/what is an arbor/espalier [of grape vines?] (in a legal sense), meaning to say, that he made of them a bed.

שורה אחת בתוך שלו ושורה אחת בתוך של חבירו. ומיירי כגון ששורה אחת של שתי גפנים ושורה אחת של שלש. ואפילו רבי שמעון דאמר לקמן גבי המסכך גפנו על גבי תבואתו של חבירו לא קדש דאין אדם אוסר דבר שאינו שלו, הכא מודה דמצטרפין לאסור הזרעים כיון דאיכא שלו ושל חבירו:

ודרך היחיד ודרך הרבים. שאין אחד מהם רחב שמנה אמות, דברוחב שמנה אמות אמרינן בשלהי פרקין דאין מצטרפות:

הרי אלו מצטרפות. להיות קרויין כרם וצריך להרחיק ארבע אמות:

אם ערסן מלמעלה. שהעלה ראשי הגפנים על גבי הגדר ומתערבין אותם שבצד הגדר מזה עם אותם שבצד הגדר מזה. ועירסן הוא לשון איזה עריס דתנן לקמן בריש פרק ו׳, כלומר שעשה להן ערש: