Mishnayos Keilim Perek 5 Mishnah 10
Change text layout:
כלים פרק ה׳ משנה י׳
If he cut the oven up into rings, and then he put sand between each pair of rings, Rabbi Eliezer says: it is clean. But the sages say: it is unclean. This is the oven of Akhnai. As regards Arabian vats, which are holes dug in the ground and plastered with clay, if the plastering can stand of itself it is susceptible to impurity; Otherwise it is not susceptible. This is the oven of Ben Dinai.
חֲתָכוֹ חֻלְיוֹת וְנָתַן חֹל בֵּין חֻלְיָא לְחֻלְיָא, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְטַהֵר, וַחֲכָמִים מְטַמְּאִין. זֶה תַנּוּרוֹ שֶׁל עַכְנָאי. יוֹרוֹת הָעַרְבִיִּין שֶׁהוּא חוֹפֵר בָּאָרֶץ וְטָח בְּטִיט, אִם יָכוֹל הַטִּיחַ לַעֲמוֹד בִּפְנֵי עַצְמוֹ, טָמֵא. וְאִם לָאו, טָהוֹר. וְזֶה תַנּוּרוֹ שֶׁל בֶּן דִּינָאי:
Bartenura
חתכו חוליות. שחתכו לתנור ברחבו לחוליות, והניח חוליא על גבי חוליא:
ונתן חול בין חוליא לחוליא. וטח אותו בטיט ועשה לו טפילה כדרך שעושין לתנורים:
ר׳ אליעזר מטהר. דכיון דיש חול בין הסדקים, כשבור דמי:
וחכמים מטמאין. שהטפילה עושה את כולו אחד ומחברת את הסדקים, ואע״פ שיש חול בין חוליא לחוליא:
וזהו תנורו של עכנאי. לכך נקרא תנורו של עכנאי, שהקיפוהו הלכות כעכנא זו וטמאוהו. עכנא, נחש שדרכו לעשות כעגולה להכניס זנבו לתוך פיו, כך הקיפו בתשובה וראיות ר׳ אליעזר וחכמים זה את זה, על תנור זה. ולבסוף מפני שהיה ר׳ אליעזר יחיד כנגד רבים, נפסקה ההלכה כרבים דלא כר׳ אליעזר. והביאו כל טהרות שטיהר ר׳ אליעזר ושרפום באש ונמנו וברכוהו, מפני שהיה מחזיק במחלוקת כנגד רבים:
יורות הערביין. לאפות פת הן עשויין. כדמפרש ואזיל:
של בן דינאי. רבותי פירשו שם אדם שהיה עושה תנורים הללו. ואני שמעתי על שם שדנו בו דינים הרבה:
חתכו חוליות – when he cut it for the oven breadthwise into pieces, and placed one tile on top of another tile.
ונתן חול בסין חוליא לחוליא – and plastered it with plaster and made it plaster in the manner that they that make for ovens.
ר' אליעזר מטהר – for since there is sand between the fissures, it is like it is broken.
וחכמים מטמאין – for the plaster makes all of it one and connects/attaches all of the fissures, and even though there is sand between each tile.
וזהו תנורו של עכנאי – therefore it is called “The Oven of Akhnai,” that they encircled it with Halakhot like this snake and defiled it (see Tractate Berakhot 19a and Tractate Bava Metzia 59b). עכנא is a snake, that its custom is to make itself like a circle and to have its tail enter into its mouth, such is how they surrounded with responses and proofs of Rabbi Eliezer and the Sages each with the other, on this oven. And at the end, because Rabbi Eliezer was an individual [opinion] against the majority (i.e., the Sages), the law was decided like the Sages and not according to Rabbi Eliezer. And they brought all of the pure things that Rabbi Eliezer declared pure and burned them in fire and the decided to excommunicate him, because he encouraged dispute against the majority view.
יורות הערביין (cauldrons/improvised fire places of the Arabs/a cavity in the ground laid out with clay) – they are made to break bread, as will be explained further on.
של בן דינאי – My Rabbis explained the name of a person who would make these ovens (see Tractate Sotah, Chapter 9, Mishnah 9). And I heard that is on account of the fact that they judged many laws.