Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 27 Mishnah 4

כלים פרק כ"ז משנה ד׳

4

If one cut off from any of these a piece one by one handbreadth it is susceptible to uncleanness. [If one cut off a one by one handbreadth piece] from the bottom of a basket it is susceptible to uncleanness. If one cut off from the sides of the basket: Rabbi Shimon says that it is not susceptible to uncleanness, But the sages say one who cuts off a square handbreadth from anywhere, it is susceptible to uncleanness.

הַמְקַצֵּעַ מִכֻּלָּם טֶפַח עַל טֶפַח, טָמֵא. מִשּׁוּלֵי הַקֻּפָּה טֶפַח עַל טֶפַח, טָמֵא. מִצְּדָדֵי הַקֻּפָּה, רַבִּי שִׁמְעוֹן מְטַהֵר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, הַמְקַצֵּעַ טֶפַח עַל טֶפַח בְּכָל מָקוֹם, טָמֵא:

ד׳
Bartenura

מכולם – from any of them that he will trim (from the list provided in the first two Mishnayot of this chapter) one handbreadth by one handbreadth, it is appropriate to become defiled through sitting, For those measurements that are taught in the Mishnah above, the cloth is three [handbreadths] by three [handbreadths] square for uncleanness through treading and the sack is four [handbreadths] by four [handbreadths] square, etc., it would not other than with a piece of cloth or sack or hide or matting that was not cut or repaired for sitting. But trimming, that is cutting and repair from one of all of them one-handbreadth by one-handbreadth square in order to sit upon it, is impure through sitting, for occasionally one trims and makes patches from one of them for the pack-saddle/cushion of a donkey and sits upon it, but it will not be other than a handbreadth by a handbreadth.

מכל מקום – and even from the sides. But Rabbi Shimon holds that from the sides is not appropriate for sitting. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon [but according to the Sages – anyone who trims anywhere one-handbreadth by one-handbreadth, it is impure.].

מכולם. מאיזה מהן שיקצע טפח על טפח ראוי לטמא מושב. דהני שיעורי דתנן לעיל, הבגד שלשה על שלשה למדרס והשק ארבעה על ארבעה וכו׳, לא הוי אלא בחתיכת בגד או שק או עור או מפץ שלא חתכה ותקנה לישיבה, אבל המקצע דהיינו המחתך והמתקן מאחד מכולן טפח על טפח כדי לישב עליו, טמא מושב, שכן לפעמים מקציעין ועושים טלאי מאחד מהן למרדעת של חמור ויושבים עליו, ולא הוי אלא טפח על טפח:

מכל מקום. ואפילו מן הצדדים. ור׳ שמעון סבר דמן הצדדים לא חזי למושב. ואין הלכה כר׳ שמעון: