Mishnayos Keilim Perek 25 Mishnah 9
Change text layout:
כלים פרק כ"ה משנה ט׳
Holy vessels do not have outer and inner sides or a part by which they are held. One may not immerse vessels within one another for sacred use. All vessels become susceptible to uncleanness by intention, but they cannot be rendered insusceptible except by a change-effecting act, for an act annuls an earlier act as well as an earlier intention, but an intention annuls neither an earlier act nor an earlier intention.
כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֵין לָהֶם אֲחוֹרַיִם וָתוֹךְ, וְאֵין לָהֶם בֵּית צְבִיעָה. וְאֵין מַטְבִּילִים כֵּלִים בְתוֹךְ כֵּלִים לְקֹדֶשׁ. כָּל הַכֵּלִים יוֹרְדִין לִידֵי טֻמְאָתָן בְּמַחֲשָׁבָה, וְאֵינָן עוֹלִים מִידֵי טֻמְאָתָן אֶלָּא בְשִׁנּוּי מַעֲשֶׂה, שֶׁהַמַּעֲשֶׂה מְבַטֵּל מִיַּד הַמַּעֲשֶׂה וּמִיַּד מַחֲשָׁבָה, וּמַחֲשָׁבָה אֵינָהּ מְבַטֶּלֶת לֹא מִיַּד מַעֲשֶׂה וְלֹא מִיַּד מַחֲשָׁבָה:
Bartenura
אין להם אחוריים ותוך. דהנוגע באחד מהן כנוגע בכולו. ויש להן אחוריים ותוך דתנן לעיל, דוקא לתרומה:
ואין מטבילין כלים לתוך כלים. כששניהם טמאים, מפני שכבדו של כלי חוצץ. וחשו לקודש יותר מבתרומה:
יורדים לידי טומאתן במחשבה. כגון טבעת בהמה שאינה מקבלת טומאה, חשב עליה ליתנה באצבע אדם, מקבלת טומאה מכאן ואילך במחשבה זו. אבל טבעת אדם שחשב עליה ליתנה לבהמה, לעולם היא מקבלת טומאה, עד שיעשה בה שינוי מעשה לשנות צורתה:
ומחשבה אינה מבטלת לא מיד מעשה ולא מיד מחשבה. אם לאחר שחשב על טבעת בהמה לעשותה לאדם שהיא מקבלת טומאה במחשבה זו חזר וחשב עליה להחזירה לבהמה, אין מחשבה זו השניה מעלה מידי טומאה שירדה לה במחשבה הראשונה:
אין להם אחוריים ותוך – that a person who comes in contact with [a Holy Vessel] is like one who comes in contact with all of it. And they do have an outside and an inside as is taught in the Mishnah above (see Mishnah 7 of this chapter), and especially for heave-offering [for the Kohanim].
ואין מטבילין כלים לתוך כלים – when both of them are ritually impure, because of the heaviness of an interposing vessel. And they were worried/concerned about Holy Things more than with the heave-offering.
יורדים לידי טומאתן במחשבה (see also Tractate Kelim, Chapter 12, Mishnah 1) as for example, the ring of an animal is not susceptible to receive ritual defilement, if he thought to place it on the finger of a person, it receives ritual defilement from here onwards by this thought. But, the ring of a person that he thought about to give it to an animal, it always is susceptible to receive ritual defilement, until he performs a change of action to change its form.
ומחשבה אינה מבטלת לא מיד מעשה ולא מיד מחשבה – if after he thought about the ring of an animal to make it for a person that it is susceptible to receive ritual impurity though this thought, he retracted and thought about returning it to the animal, this second thought does not lift it from the status of defilement that it descended to in the first thought.