Mishnayos Keilim Perek 24 Mishnah 12
Change text layout:
כלים פרק כ"ד משנה י"ב
12
There are three different types of hides:That which is used as a rug is susceptible to midras uncleanness; That which is used as a wrapper for vessels is susceptible to corpse uncleanness; And that which is intended for straps and sandals is free from all uncleanness.
שְׁלֹשָׁה עוֹרוֹת הֵן. הֶעָשׂוּי לְשָׁטִיחַ, טָמֵא מִדְרָס. לְתַכְרִיךְ הַכֵּלִים, טָמֵא טְמֵא מֵת. וְשֶׁל רְצוּעוֹת וְשֶׁל סַנְדָּלִים, טְהוֹרָה מִכְּלוּם:
י"ב
Bartenura
לשטיח. לשטוח בארץ לישב עליו:
לתכריך הכלים. לכרוך בו את הכלים, כגון סכינים ומספריים ומחטים כדי לשמרן:
ושל רצועות ושל סנדלים. עור העומד לחתוך ממנו רצועות וסנדלים, טהור מכלום, דמחוסר מלאכה הוא. אבל רצועות המתוקנות כבר, טמאות, כדמוכח במסכת נגעים פרק י״א:
לשטיח (rug) – to stretch/spread on the ground to sit upon it.
לתכריך הכלים (as a wrapper for vessels/utensils) – to wrap up the utensils,, as for example, knives and scissors and needles in order to preserve them.
ושל רצועות ושל סנדלים – leather that stands to cut from it straps and sandals, is ritually pure from everything, for it is not used for work. But straps that are already prepared, are ritually impure, as is explained in Tractate Negaim, Chapter 11.