Mishnayos Keilim Perek 22 Mishnah 2
Change text layout:
כלים פרק כ"ב משנה ב׳
A table one of whose legs was removed is clean. If a second leg was removed it is still clean. But if a third was removed it becomes unclean where the owner has the intention of using it. Rabbi Yose says: no intention is necessary. The same law applies also to the side-board.
הַשֻּׁלְחָן שֶׁנִּטְּלָה אַחַת מֵרַגְלָיו, טָהוֹר. נִטְּלָה שְׁנִיָּה, טָהוֹר. נִטְּלָה הַשְּׁלִישִׁית, טָמֵא כְּשֶׁיַּחְשֹׁב עָלָיו. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, אֵין צָרִיךְ מַחֲשָׁבָה. וְכֵן הַדְּלֻפְקִי:
Bartenura
ניטלה אחת מרגליו טהור. דלא חזי לשלחן, שהרי אינו ראוי לאכול עליו:
ניטלה שלישית טמא. שראוי לאכול עליו כמו על גבי טבלא. והוא שיחשוב לאכול עליו:
אינו צריך מחשבה. דכיון שראוי לאכול עליו הרי הוא מקבל טומאה:
וכן הדלופקי. דינו כדין השלחן, וכשם שנחלקו בשלחן כך נחלקו בדלופקי. ואין הלכה כר׳ יוסי:
שניטלה אחת מרגליו טהור – for it is not fit as a table, for it is not appropriate to eat upon it.
ניטלה שלישית טמא – for it is appropriate to eat upon it like on top of a board. And it is something that he would consider to eat upon.
אינו צריך מחשבה – for since it is appropriate to eat upon it, it is susceptible to receive defilement.
וכן הדולפקי (and similarly the delphica) – its law is like that of the table. And just as there was disagreement regarding a table, so there was disagreement regarding the delphica. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.