Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 18 Mishnah 6

כלים פרק י"ח משנה ו׳

6

A bed that had contracted midras impurity:If a long side of it was broken and then he repaired it, it still retains its midras impurity. If the second side was also broke and then he repaired it, it becomes pure from midras impurity but is unclean by virtue of contact with midras. If before one could manage to repair the first side the second one broke, the bed becomes clean.

מִטָּה שֶׁהָיְתָה טְמֵאָה מִדְרָס, נִשְׁבְּרָה אֲרֻכָּה וְתִקְּנָהּ, טְמֵאָה מִדְרָס. נִשְׁבְּרָה שְׁנִיָּה וְתִקְּנָהּ, טְהוֹרָה מִן הַמִּדְרָס, אֲבָל טְמֵאָה מַגַּע מִדְרָס. לֹא הִסְפִּיק לְתַקֵּן אֶת הָרִאשׁוֹנָה עַד שֶׁנִּשְׁבְּרָה שְׁנִיָּה, טְהוֹרָה:

ו׳
Bartenura

ותיקנה טמאה מדרס – it still stands in its defilement/impurity, since the second side exists.

טהורה מן המדרס – even though the first was repaired prior to the second side being broken. Nevertheless, it is ritually pure/clean, for new faces had appeared here, for after it went down through the defilement of treading/Midras, these faces renewed themselves and this is not the first, for after it had been ruined enough in order that it be voided.

אבל טמאה מגע מדרס – because the long side of the bedstead was first when it was broken and fixed and he brought a new long side in place of the broken one and attached it below, it became defiled through contact via treading/Midras, for it (the person with gonorrhea) had touched the bed who was impure through treading, and when the second [board] was broken, that it sprouting from it the defilement of treading, there remained in it the defilement of contact, for the entire bed is connected to the first board when it was fixed.

עד שנשברה שניה טהורה ([if one did not have the time to repair the first] before the second was broken – it – the bed is pure) – for since the two long bedsteads were broken, they are no longer fit for use. And it is not similar to where it was taken apart and all of it exists, for there, it will be eventually be put back together with its fellow parts.

ותיקנה טמאה מדרס. עדיין עומדת בטומאתה, כיון דקיימא שניה:

טהורה מן המדרס. אע״ג דנתקנה ראשונה קודם שנשברה שניה. מכל מקום טהורה, דפנים חדשות באו לכאן, שלאחר שירדה לה טומאת מדרס נתחדשו לה פנים הללו ואין זו הראשונה, מאחר שכבר נתקלקל בה כדי ביטולה:

אבל טמאה מגע מדרס. משום דארוכה ראשונה כשנשברה ותקנה שהביא ארוכה אחרת תחת השבורה וחברה למטה, נטמאת מגע מדרס, שהרי נגעה במטה הטמאה מדרס, וכי נשברה שניה דפרח מינה טומאת מדרס, אשתייר בה טומאת מגע, דכל המטה מחוברת לראשונה שנתקנה:

עד שנשברה שניה טהורה. דכיון דנשברו שתי הארוכות, תו לא חזיא. ולא דמי להיכא דנתפרקה וכולה קיימת, דהתם סופו להחזיר פרקיה ולחברה: