Mishnayos Keilim Perek 14 Mishnah 6
Change text layout:
כלים פרק י"ד משנה ו׳
6
A metal basket-cover which was turned into a mirror: Rabbi Judah rules that it is clean. And the sages rule that it is susceptible to impurity. A broken mirror, if it does not reflect the greater part of the face, is clean.
כְּסוּי טֶנִי שֶׁל מַתֶּכֶת שֶׁעָשָׂה בוֹ מַרְאָה, רַבִּי יְהוּדָה מְטַהֵר, וַחֲכָמִים מְטַמְּאִין. מַרְאָה שֶׁנִּשְׁבְּרָה, אִם אֵינָהּ מַרְאָה אֶת רֹב הַפָּנִים, טְהוֹרָה:
ו׳
Bartenura
כיסוי טני של מתכת. של בעלי בתים טהור, כדברי חכמים דפליגי עליה דרבן גמליאל לעיל בפרק י״ב [משנה ו׳]. ואם מירקו ולטשו ועשה ממנו מראה ר׳ יהודה מטהר. דסבירא ליה מראה לא משוי ליה מנא:
וחכמים מטמאין. דמראה משוי, ליה מנא. והלכה כחכמים:
כיסוי של טני של מתכת (covering of a metal basket) – of house owners, is ritually pure, according to the words of Sages who dispute on that of Rabban Gamaliel above in Chapter 12 [Mishnah 6] (of Tractate Kelim). But if he cleansed it and polished it and made from it a mirror, ר' יהודה מטהר – for he holds that a mirror is not worth to him anything.
וחכמים מטמאין – for a mirror is worth to him something. And the Halakha is according to the Sages.