Mishnayos Keilim Perek 12 Mishnah 5
Change text layout:
כלים פרק י"ב משנה ה׳
A nail which he adapted to be able to open or to shut a lock is susceptible to impurity. But one used for guarding is clean. A nail which he adapted to open a jar: Rabbi Akiva says that it is susceptible to impurity, But the sages say that it is clean unless he forges it. A money-changer's nail is clean, But Rabbi Zadok says: it is susceptible to impurity. There are three things which Rabbi Zadok holds to be susceptible to impurity and the sages hold clean: The nail of a money-changer, The chest of a grist-dealer And the nail of a sundial. Rabbi Zadok rules that these are susceptible to impurity and the sages rule that they are clean.
מַסְמֵר שֶׁהִתְקִינוֹ לִהְיוֹת פּוֹתֵחַ וְנוֹעֵל בּוֹ, טָמֵא. הֶעָשׂוּי לִשְׁמִירָה, טָהוֹר. מַסְמֵר שֶׁהִתְקִינוֹ לִהְיוֹת פּוֹתֵחַ בּוֹ אֶת הֶחָבִית, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא. וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין, עַד שֶׁיִּצְרְפֶנּוּ. מַסְמֵר שֶׁל שֻׁלְחָנִי, טָהוֹר. וְרַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא. שְׁלֹשָׁה דְבָרִים רַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. מַסְמֵר שֶׁל שֻׁלְחָנִי, וְאָרוֹן שֶׁל גָּרוֹסוֹת, וּמַסְמֵר שֶׁל אֶבֶן הַשָּׁעוֹת, רַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין:
Bartenura
שהתקינו. שעיקם ראשו או חידדו כדי שיהיה פותח ונועל בו:
העשוי לשמירה. לסימן לראות אם נכנס שם אדם אם לאו, שאם לא ימצאנו כמו שהניחו בידוע שאדם בא לשם:
עד שיצרפנו. באש לצורך זה. והלכה כחכמים:
מסמר השלחני. מסמר קבוע בעמוד שלפני השלחני להעמיד בו תריסי החנות, וכשמסלק התריסים נשאר שם המסמר. ומטהרין רבנן משום דתשמישו עם הקרקע. והלכה כחכמים:
שהתקינו – that its head is curved or that he sharpened it in order that he would open and close it.
העשוי לשמירה – as a sign to see if a person enters there or not, for if they don’t find it like he placed it, it is known that a person came there.
עד שיצרפנו (until he smelted/forged it anew) – in fire for this purpose/need. And the Halakha is according to the Sages.
מסמר השלחני – a nail that is establish on a pillar that is in front of the moneychanger to set up the shutters of the store, and when they remove the shutters, the nail remains there. But the Rabbis declare it ritually pure because its use is with the ground. And the Halakha is according to the Sages (note: this is already taught in Tractate Eduyot, Chapter 3, Mishnah 8).