Mishnayos Horayos Perek 3 Mishnah 7
Change text layout:
הוריות פרק ג׳ משנה ז׳
The man precedes the woman when there is uncertainty with regard to which of them to rescue or to return a lost item to first. And the woman precedes the man with regard to which of them to provide with a garment first, because her humiliation is great, or to release from captivity first, due to the concern that she will be raped. When they are both subject to degradation, i.e., there is also concern that the man will be raped in captivity, the release of the man precedes the release of the woman.
הָאִישׁ קוֹדֵם לָאִשָּׁה לְהַחֲיוֹת וּלְהָשִׁיב אֲבֵדָה. וְהָאִשָּׁה קוֹדֶמֶת לָאִישׁ לִכְסוּת, וּלְהוֹצִיאָהּ מִבֵּית הַשֶּׁבִי. בִּזְמַן שֶׁשְּׁנֵיהֶם עוֹמְדִים לְקַלְקָלָה, הָאִישׁ קוֹדֵם לָאִשָּׁה:
Bartenura
האיש קודם לאשה. שהוא מקודש ממנה, שהאיש חייב בכל המצות והאשה אינה חייבת במצות עשה שהזמן גרמא:
והאשה קודמת לאיש בכסות. שבושתה מרובה מבושתו של איש:
לקלקלה. לביאה. ולמשכב זכור:
האיש קודם. שזו דרכה בכך וזה אין דרכו בכך:
האיש קודם לאשה –for he is holier than her, for a man is liable for all of the commandments, but a woman is not liable for positive time-bound commandments.
והאשה קודמת לאיש בכסות – for her shame is greater than the shame of a man.
לקלקלה – for sexual intercourse and for pederasty.
והאיש קודם – this is her practice in this matter and it is not his practice in this matter.