Mishnah.org Logo

Mishnayos Eruvin Perek 4 Mishnah 5

עירובין פרק ד׳ משנה ה׳

5

With regard to one who was sleeping along the road on Shabbat eve and did not know that night had fallen, he has two thousand cubits in each direction; this is the statement of Rabbi Yoḥanan ben Nuri, who maintains that knowledge and awareness are not necessary for one to acquire residence, but rather, a person’s presence in a given location establishes residence there. But the Rabbis say: He has only four cubits, as since he did not knowingly acquire residence, he did not establish a Shabbat limit. Rabbi Eliezer says: He has only four cubits total and he is in the middle of them, i.e., he has two cubits in each direction. Rabbi Yehuda says: He may walk four cubits in any direction he wishes. But Rabbi Yehuda agrees that if he selected for himself the direction in which he wants to walk those four cubits, he cannot retract and walk four cubits in a different direction.

מִי שֶׁיָּשֵׁן בַּדֶּרֶךְ וְלֹא יָדַע שֶׁחֲשֵׁכָה, יֵשׁ לוֹ אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ, דִּבְרֵי רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אֵין לוֹ אֶלָּא אַרְבַּע אַמּוֹת. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, וְהוּא בְאֶמְצָעָן. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, לְאֵיזֶה רוּחַ שֶׁיִּרְצֶה יֵלֵךְ. וּמוֹדֶה רַבִּי יְהוּדָה שֶׁאִם בֵּרֵר לוֹ, שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ:

ה׳
Bartenura

יש לו אלפים אמה לכל רוח – for Rabbi Yohanan ben Nuri holds that ownerless things which lack the knowledge of its owners acquire their appointed place of Sabbath movements in their place and they have two thousand cubits in every direction and a person who sleeps who has no knowledge at the time when he acquires his appointed place of Sabbath movements, his law is like ownerless things and he has two thousand cubits in all directions, but the Rabbis hold that ownerless objects do not acquire their appointed place of Sabbath movements in their place but he who acquires title to them brings them to the place where he is able to go. Similarly, a person sleeping does not acquire his appointed place of Sabbath movement and he has nothing other than four cubits [of movement] alone. But the Halakha is according to Rabbi Yohanan ben Nuri for the person who is sleeping acquires his appointed place of Sabbath movements in his place and he has two thousand cubits in all directions but regarding ownerless property, the Halakha is according to the Sages for they are like the feet of all people and they do not acquire their appointed place of Sabbath movements in their place but the person who acquires them walks them to a place where he is able to go.

וחכמים אומרים אין לו אלא ד' אמות – since at the time that he sanctified the [Sabbath] day, he did not acquire his appointed place of Sabbath movements and he only has four cubits that the Torah provided him, as it is written (Exodus 16:29): “Let everyone remain where he is,” and the height of each average individual is three cubits and one [additional] cubit to stretch his hands and his feet.

ר' אליעזר אומר והוא באמצען – The Sages hold that we give him four cubits in each direction but Rabbi Eliezer states we give him four cubits which is two cubits to each side of him.

לאיזה רוח שירצה – he takes four cubits and after ascertaining one side, he cannot go back and ascertain another side.

יש לו אלפים אמה לכל רוח. דסבר ר׳ יוחנן בן נורי חפצי הפקר שאין להם דעת בעלים, קונים שביתה במקומן ויש להם אלפים אמה לכל רוח, והישן שאין לו דעת בשעה שקונה שביתה דינו כחפצי הפקר ויש לו אלפים אמה לכל רוח. ורבנן סברי חפצי הפקר אין קונין שביתה במקומן, אלא הזוכה בהן מוליכן למקום שהוא יכול לילך, הכא נמי הישן אינו קונה שביתה ואין לו אלא ארבע אמות בלבד. והלכה כר״י בן נורי שהישן קונה שביתה במקומו ויש לו אלפים אמה לכל רוח. אבל בנכסי הפקר הלכה כחכמים שהן כרגלי כל אדם ואין קונין שביתה במקומן, אלא הזוכה בהן מוליכן למקום שהוא יכול לילך:

וחכמים אומרים אין לו אלא ד׳ אמות. הואיל ובשעה שקדש היום היה ישן לא קנה שביתה, ואין לו אלא ארבע אמות שזכתה לו תורה דכתיב (שמות ט״ז:כ״ט) שבו איש תחתיו וקומתו של אדם בינוני ג׳ אמות ואמה אחת לפשוט ידיו ורגליו:

ר׳ אליעזר אומר והוא באמצען. חכמים סברי יהבינן ליה ארבע אמות לכל רוח, ור׳ אליעזר סבר כי יהבינן ליה ארבע אמות היינו ב׳ אמות לכל צדיו:

לאיזה רוח שירצה. יטול ארבע אמות, ואחר שבירר צד אחד אין יכול לחזור ולברור צד אחר: