Mishnah.org Logo

Mishnayos Eruchin Perek 1 Mishnah 2

ערכין פרק א׳ משנה ב׳

2

With regard to a gentile, Rabbi Meir says: He is valuated in a case where a Jew says: It is incumbent upon me to donate the fixed value of this gentile. But a gentile does not take a vow of valuation to donate his fixed value or the value of others. Rabbi Yehuda says: He takes a vow of valuation, but is not valuated. And both this tanna, Rabbi Meir, and that tanna, Rabbi Yehuda, agree that gentiles vow to donate the assessment of another and are the object of vows, whereby one donates the assessment of a gentile.

הַנָּכְרִי, רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר נֶעֱרָךְ אֲבָל לֹא מַעֲרִיךְ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מַעֲרִיךְ אֲבָל לֹא נֶעֱרָךְ. זֶה וָזֶה מוֹדִים, שֶׁנּוֹדְרִין וְנִדָּרִין:

ב׳
Bartenura

הנכרי ר' מאיר אומר נערך – two Biblical verses are written in the [Torah] portion of Arakhin/valuation – one is an amplification and the other is a restriction. The words "בני ישראל" /Israelites (see Leviticus 27:2), excludes heathen. [The words] "איש כי יפלא"/When anyone explicitly vows, amplifies/expands upon "כל איש"/every person, and even a heathen [is included] by implication. Rabbi Meir holds that a heathen is subject to the pledge of Valuation [by others] but does not pledge the Valuation [of others], for we found that Scripture amplified those who are subject to the pledge of Valuation by others more than pledging the Valuation of others, for a deaf-mute, imbecile and a minor are subject to the pledge of Valuation by others, but they do not pledge the Valuation of others, therefore, it is sufficient that the restriction is for those who pledge the Valuation of others and the amplification is for those subject to the pledge of Valuation by others.

ר' יהודה אומר נכרי מעריך ואינו נערך – for we have found that a person who is of doubtful sexual traits and a person who exhibits elements of both sexes pledge the Valuation [of others] but are not subject to the pledge of Valuation by others. And the Halakha is according to Rabbi Yehuda. Therefore, a heathen who said: “the value of this Israelite person is upon me is liable to give according to the years of the determined value in the [Torah] portion [of Arakhin]. But an Israelite who said: “the value of this particular heathen is upon me,” or a heathen who said, “my value is upon me,” did not say anything.

הנכרי ר׳ מאיר אומר נערך. תרי קראי כתיבי בפרשת ערכין, חד ריבוי וחד מיעוט. בני ישראל, מיעט את הנכרים. איש כי יפליא, ריבה כל איש ואפילו נכרי במשמע. ר׳ מאיר סבר, נכרי נערך ולא מעריך, שכן מצינו שריבה הכתוב בנערכים יותר מבמעריכים, שהרי חרש שוטה וקטן נערכין, אבל לא מעריכין, הלכך שדי מיעוטא למעריך וריבויא לנערך:

ר׳ יהודה אומר נכרי מעריך ולא נערך. שכן מצינו טומטום ואנדרוגינוס מעריכים, ולא נערכים. והלכה כרבי יהודה. הלכך נכרי שאמר ערך ישראל פלוני עלי, חייב ליתן כפי שניו הערך הקצוב בפרשה. וישראל שאמר ערך נכרי פלוני עלי, או נכרי שאמר ערכי עלי, לא אמר כלום: