Mishnayos Eduyos Perek 7 Mishnah 1
Change text layout:
עדיות פרק ז׳ משנה א׳
Rabbi Joshua and Rabbi Zadok testified concerning the redemption (lamb) of a firstborn donkey, that if it died, the priest receives nothing, Whereas Rabbi Eliezer says: the owner must bear the responsibility as with the five selas [in the case] of a [firstborn] son. But the Sages say: he bears no responsibility any more than in the case of the redemption of second tithes.
הֵעִיד רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ וְרַבִּי צָדוֹק עַל פִּדְיוֹן פֶּטֶר חֲמוֹר שֶׁמֵּת, שֶׁאֵין בּוֹ לַכֹּהֵן כְּלוּם, שֶׁרַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, חַיָּבִין בְּאַחֲרָיוּתָן כְּחָמֵשׁ סְלָעִים שֶׁל בֵּן. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אֵין חַיָּבִין בְּאַחֲרָיוּתָן אֶלָּא כְפִדְיוֹן שֶׁל מַעֲשֵׂר שֵׁנִי:
Bartenura
העיד רבי יהושע. פדיון פטר חמור שמת. שה שהפרישו לפדיון פטר חמור ומת:
כחמש סלעים. של פדיון הבן שחייב באחריותן:
כפדיון מעשר שני. דאם אבד אינו חייב באחריותו, דההוא בסף חייביה רחמנא לאכול בירושלים, והא אזל ליה. וטעמא דרבי אליעזר, שכן מצינו שהקיש הכתוב פטר חמור לבכור אדם, שנאמר (שמות ל״ד:כ׳) ופטר חמור תפדה בשה וגו׳ וכל בכור בניך תפדה:
וחכמים אומרים. אמר קרא (במדבר י״ח:ט״ו-ט״ז) אך פדה תפדה את בכור האדם ואת בכור הבהמה הטמאה תפדה, לפדייה הקשתיו ולא לדבר אחר:
העיד רבי יהושע. פדיון פטר חמור שמת– a lamb which was set aside/dedicated for the redemption of the first-born of an ass and it died.
כחמש סלעים – [like the five Sela’im] of the redemption of the first-born son [if lost] is liable to make it up.
כפדיון מעשר שני – for if it was lost, he is not liable to make it for that money the All-Merciful obligated to teat in Jerusalem, but surely it was lost to him, and the reason of Rabbi Eliezer for we have surely found that the Biblical verse made a comparison by juxtaposition between the first born of the ass and the first born of a human being, as it states (Exodus 34:20): “But the firstling of an ass you shall redeem with a sheep; [if you do not redeem it, you must break its neck.] And you must redeem every first-born among your sons.”
וחכמים אומרים – The Biblical verse states (Numbers 18:15): “…but you shall have the first-born of man redeemed, and you shall also have the firstling of impure animals redeemed.” To redemption the Torah made a comparison [by juxtaposition] but not to anything else.