Mishnah.org Logo

Mishnayos Brachos Perek 2 Mishnah 8

ברכות פרק ב׳ משנה ח׳

8

With regard to the recitation of Shema on one’s wedding night, the Sages said that if, despite his exemption, a groom wishes to recite Shema on the first night, he may do so. Rabban Shimon ben Gamliel says: Not everyone who wishes to assume the reputation of a God-fearing person may assume it, and consequently, not everyone who wishes to recite Shema on his wedding night may do so.

חָתָן אִם רָצָה לִקְרוֹת קְרִיאַת שְׁמַע לַיְלָה הָרִאשׁוֹן, קוֹרֵא. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, לֹא כָל הָרוֹצֶה לִטֹּל אֶת הַשֵּׁם יִטֹּל:

ח׳
Bartenura

לא כל הרוצה ליטול את השם יטול – If he is not considered a Sage and someone distinguished in other things, it would only be considered as excessive pride if he would attempt to show that he can demonstrate spiritual intentionality. And the Halakha does not follow Rabban Gamaliel. And we see that some of our Rabbis who say that nowadays, any person can recite the Shema on the first night (following their wedding) since in these generations, there is not that much spiritual intention on the other days and if he didn’t recite [the Shema] on the first night (following his wedding), it would appear like a greater haughtiness if he is able [to recite the Shema] with spiritual intentionality, in every hour other than now, because of his concern of fulfilling the Mitzvah of “being fruitful and multiplying.”

לא כל הרוצה ליטול את השם יטול. אם לא הוחזק חכם ופרוש בשאר דברים אין [זה] אלא גאוה שמראה בעצמו שיכול לכוין לבו, ואין הלכה כרבן שמעון בן גמליאל. וחזינן לקצת מרבותינו דאמרי דהאידנא כל אדם יקרא קריאת שמע בלילה הראשון, שכיון שבדורות הללו אין מכוונים כל כך בשאר ימים, אם לא יקרא בלילה ראשון מיחזי יותר כיוהרא שמראה עצמו שהוא מכוין בכל שעה אלא השתא משום דטריד במצוה: