Mishnayos Bechoros Perek 1 Mishnah 5
Change text layout:
בכורות פרק א׳ משנה ה׳
One may not redeem a firstborn donkey, neither with a calf, nor with an undomesticated animal, nor with a slaughtered animal, nor with a tereifa, nor with a hybrid of a sheep and a goat, nor with a koy, which is an animal with regard to which it is uncertain whether it is domesticated or undomesticated. And Rabbi Eliezer deems it permitted to redeem a firstborn donkey with a hybrid of a sheep and a goat, because it is a lamb, i.e., that hybrid has the status of a lamb, but prohibits redeeming it with a koy, because its status is uncertain. If one gave the firstborn donkey to a priest, the priest may not keep it unless he first designates a lamb in its stead for redemption.
אֵין פּוֹדִים לֹא בָעֵגֶל, וְלֹא בַחַיָּה, וְלֹא בַשְּׁחוּטָה, וְלֹא בַטְּרֵפָה, וְלֹא בַכִּלְאַיִם, וְלֹא בַכּוֹי. רַבִּי אֶלְעָזָר מַתִּיר בַּכִּלְאַיִם מִפְּנֵי שֶׁהוּא שֶׂה, וְאוֹסֵר בַּכּוֹי מִפְּנֵי שֶׁהוּא סָפֵק. נְתָנוֹ לַכֹּהֵן, אֵין הַכֹּהֵן רַשַּׁאי לְקַיְּמוֹ עַד שֶׁיַּפְרִישׁ שֶׂה תַחְתָּיו:
Bartenura
ולא בחיה. צבי ואיל:
ולא בשחוטה. בשה שחוט:
ולא בטריפה. כגון שנחתכו רגליה מן הארכובה ולמעלה:
כלאים. תיש הבא על רחל:
מפני שהוא שה. דבין רחל בין עז קרויין שה. ואין הלכה כרבי אליעזר:
כוי. בריה בפני עצמה היא, ספק חיה ספק בהמה:
נתנו לכהן. הפטר חמור עצמו:
עד שיפריש שה תחתיו. והוא לעצמו. ואח״כ ישתמש בפטר חמור. ולפי שהכהנים חשודים לענין זה שלא להפריש שה תחתיו, הלכך ישראל הנותן פטר חמור לכהן אינו זז משם עד שיפדנו הכהן בפניו:
ולא בחיה – a deer or a ram.
ולא בשחוטה – a slaughtered young sheep/goat.
ולא בטריפה – as for example, that its feet were cut off from the knee and above.
כלאים – a he-goat that comes upon a ewe.
מפני שהוא שה – whether a ewe or whether a goat, they are called a young goat/young sheep. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.
כוי – it is a creature of its own, doubtfully wildlife and doubtfully an animal.
נתנו לכהן- the actual first-born donkey.
עד שיפריש שה תחתיו- and this for himself. But afterwards he can use the first-born donkey. But because the Kohanim were suspected in this matter of not separating a young sheep in its place, therefore, an Israelite who gives a first-born donkey to a Kohen does not move from there until the Kohen redeems it in his presence.