Mishnah.org Logo

Mishnayos Shabbos Perek 13 Mishnah 5

שבת פרק י"ג משנה ה׳

5

Rabbi Yehuda says: One who traps a bird into a closet or cage, and one who traps a deer into a house is liable. The Rabbis say: One is liable for trapping a bird into a closet and for trapping a deer into a garden, or into a courtyard, or into an enclosure [bivar], he is liable. Rabban Shimon ben Gamliel says: Not all enclosures are identical. This is the principle: If the trapping of the animal is inadequate and it is still necessary to pursue and apprehend it, one is not liable. However, if one trapped a deer into an enclosure in which the trapping is not inadequate, he is liable.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, הַצָּד צִפּוֹר לַמִּגְדָּל וּצְבִי לַבַּיִת, חַיָּב. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, צִפּוֹר לַמִּגְדָּל, וּצְבִי לַבַּיִת וְלֶחָצֵר וְלַבֵּיבָרִין. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, לֹא כָל הַבֵּיבָרִין שָׁוִין. זֶה הַכְּלָל, מְחֻסַּר צִידָה, פָּטוּר, וְשֶׁאֵינוֹ מְחֻסַּר צִידָה, חַיָּב:

ה׳
Bartenura

הצד צפור – until he brought It into the turret/tower (i.e., trap) of wood “Armariav” in the foreign language, he is liable for this is hunting, but if he brought it into the house, it is not hunted through this.

But a deer is hunted when from he brought it into the house and locked the door before it, but not if he brought it into a garden or courtyard – as this is not hunting.

ולביברין - an enclosed space [usually outside of a settlement] surrounded by a wall when we bring into it wildlife and they are guarded there.

כל המחוסר צידה – that it is difficult to capture it there, such as the case where it does not approach him with one bending when he bends to catch it, but the Halakha is according to Rabban Shimon ben Gamaliel [who explains] the matter of the Rabbis.

הצד צפור. עד שהכניסו למגדל של עץ, ארמאריא״ו בלע״ז, חייב, שזו הוא צידתו, אבל אם הכניסו לבית אינו נצוד בכך:

וצבי. נצוד משהכניסו לבית ונעל בפניו, אבל אם הכניסו לגינה או לחצר אין זו צידה:

ולביברין. קרפיפות המוקפים חומה שמכניסין שם חיות ונשמרים שם:

כל המחוסר צידה. שקשה לתפשו שם, כגון שאינו מגיע לו בשחיה אחת ששוחה לתפשו, והלכה כרשב״ג [דמפרש] למלתייהו דרבנן: