Mishnayos Uktzin Perek 3 Mishnah 8
Change text layout:
עוקצים פרק ג׳ משנה ח׳
When do fish become susceptible to uncleanness? Bet Shammai say: after they have been caught. Bet Hillel say: only after they are dead. Rabbi Akiva says: if they can still live. If a branch of a fig tree was broken off, but it was still attached by its bark: Rabbi Judah says: [the fruit] is still not susceptible to uncleanness. But the sages say: [it all depends] whether they could still live. Grain that had been uprooted, but is still attached to the soil even by the smallest of roots, is not susceptible to uncleanness.
דָּגִים מֵאֵימָתַי מְקַבְּלִין טֻמְאָה, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, מִשֶּׁיִּצֹּדוּ. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, מִשֶּׁיָּמוּתוּ. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, אִם יְכוֹלִין לִחְיוֹת. יִחוּר שֶׁל תְּאֵנָה שֶׁנִּפְשַׁח וּמְעֹרֶה בַקְּלִפָּה, רַבִּי יְהוּדָה מְטַהֵר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אִם יָכוֹל לִחְיוֹת. תְּבוּאָה שֶׁנֶּעֶקְרָה וּמְעֹרָה אֲפִלּוּ בְשֹׁרֶשׁ קָטָן, טְהוֹרָה:
Bartenura
דגים מאימתי מקבלים טומאה. דכל זמן שהן חיים אינן מקבלים טומאה:
משיצודו. חשובים כמתים:
אם יכולים לחיות. שאם יחזירום למים יחיו, אינן מטמאין. אבל אם אין יכולים לחיות כשמחזירן למים, אע״פ שעדיין לא מתו, מקבלים טומאה. והלכה כבית הלל:
יחור של תאנה שנפשח. ענף של אילן תאנה ובו תאנים, שנתלש ונפרד ממקום חיבורו, אלא שנשאר מעורה ומדובק בקליפת האילן בלבד:
ר׳ יהודה מטהר. אותם תאנים שבענף, אם נגעה בהם טומאה. דחשיב להו כמחובר, הואיל והענף מעורה קצת, ואע״פ שאינו מעורה אלא בקליפה:
וחכמים אומרים אם יכול לחיות. אם יקשרו ויחברו הענף עם האילן יחיה הענף ויוציא פירות, חשוב כמחובר וטהורים. ואם לא יחיה כשיקשרוהו עם האילן, הרי תאנים שבענף כתלושים הן חשובים ומקבלים טומאה. והלכה כחכמים:
דגים מאימתי מקבלים טומאה – and whenever they are living they are not susceptible to receive defilement.
משיצודו (from when they are caught) – they are considered as dead.
אם יכולים לחיות – that if he would return them to the water they would live, they don’t defile. But if they are not able to live when they return them to the water, even though they still had not died, they are susceptible to receive ritual defilement. And the Halakha is according to the School of Hillel.
יחור של תאנה שנפשח (a young shoot of a fig tree that was stripped/split) – a branch of the a fig tree and there are figs on it, that had been detached and separated from the place of their connection, but that there remained from its skin and it is attached with the husk/skin/bark of the tree alone.
ר' יהודה מטהר – those figs that are on the branch, if the defilement came in contact with them, they are considered as attached, since the branch is attached slightly, and even though it is not attached other than with a skin/husk.
וחכמים אומרים אם יכול לחיות – if they will tie and attach the branch with the tree, the branch will live and produce fruit, and it is considered as attached and pure. But if it will not live when they retie it with the tree, the figs that are on the branch are considered like they are detached and are susceptible to receive defilement. And the Halakha is according to the Sages.