Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 8 Mishnah 3

מקואות פרק ח׳ משנה ג׳

3

If he emitted thick drops from his member, he is unclean, the words of Rabbi Elazar Hisma. If one had sexual dreams in the night and arose and found his flesh heated, he is unclean. If a woman discharged semen on the third day, she is clean, the words of Rabbi Elazar ben Azariah. Rabbi Ishmael says: sometimes there are four time periods, and sometimes five, and sometimes six. Rabbi Akiva says: there are always five.

הַמֵּטִיל טִפִּין עָבוֹת מִתּוֹךְ הָאַמָּה, טָמֵא, דִּבְרֵי רַבִּי אֶלְעָזָר חִסְמָא. הַמְהַרְהֵר בַּלַּיְלָה וְעָמַד וּמָצָא בְשָׂרוֹ חַם, טָמֵא. הַפּוֹלֶטֶת זֶרַע בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, טְהוֹרָה, דִּבְרֵי רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה. רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר, פְּעָמִים שֶׁהֵם אַרְבַּע עוֹנוֹת, פְּעָמִים שֶׁהֵם חָמֵשׁ, פְּעָמִים שֶׁהֵם שֵׁשׁ. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, לְעוֹלָם חָמֵשׁ:

ג׳
Bartenura

המהרהר בלילה – and he sees [in his dream] that he is coming upon (i.e., having sex with) a woman (see Talmud Niddah 43a) and when he wakes up from his sleep, he found that his flesh (i.e., his member) is hot and he didn’t find a drop of an emission.

טמא – certainly he saw an emission but it was lost in its minuteness in the clothing.

הפולטת שכבת זרע ביום השלישי טהורה – as for example, that he had sex with her on Wednesday [night] and Friday [night] and she discharged [semen] on Shabbat, it doesn’t make a difference that he had engaged in sex with her at the beginning of Thursday night, that the semen remained in her womb four complete periods: Wednesday night, Thursday, Thursday night and Friday, nor whether he had intercourse with her on Thursday at darkness, and it did not remain in her other than part of Thursday and Thursday night and Friday, for there are only two complete periods, for the period is either the day or the night.

ר' ישמעאל – comes to dispute and to say that she discharges [semen] on the third day [following] her intercourse, she is [ritually] impure, but if she discharges on the fourth, she is [ritually] pure. However, he admits that part of a day is considered as a complete day, for the Torah was not stringent other than in the number of days but not in the number of periods.

ופעמים שהן ארבע עונות שלימות – as for example if he had sex with her on the night of [Thursday] at dark, her emission makes her [ritually] impure until the beginning of Friday night.

ופעמים שהם חמש עונות – as for example, if he engaged in sex with her at the beginning of Wednesday at dawn, and her discharge [ of semen] is [ritually] impure until Friday night.

ופעמים שהם שש – as for example, he engaged in sex with her at the beginning of Tuesday evening, and she is [ritually] impure until the beginning of Friday night, it was found to be six complete periods.

ר' עקיבא אומר לעולם חמש – [five] periods, and if it part of it came out in the first period, we give her part of the sixth period to complete the five periods, for every [woman] discharges [semen] within five complete periods is [ritually] impure. And the Halakha is according to Rabbi Eleazar ben Azariah.

המהרהר בלילה. ורואה שבא על האשה, וכשניעור משנתו מצא בשרו חם ולא מצא טפת קרי:

טמא. דודאי ראה קרי אלא שנאבד במיעוטו בבגד:

הפולטת שכבת זרע ביום השלישי טהורה. כגון ששמשה בחמישי בשבת, ופלטה בשבת, לא שנא שמשה בתחילת ליל חמישי דאשתהי הזרע במעיה ארבע עונות שלימות ליל חמישי ויום חמישי ליל ששי וששי, לא שנא שמשה חמישי עם חשיכה, דלא אשתהי אלא מקצת חמישי וליל ששי וששי, דלא איכא אלא שתי עונות שלימות. שהעונה היא או יום או לילה:

ר׳ ישמעאל אומר. בא לחלוק ולומר דפולטת בשלישי לשמושה טמאה, אבל פולטת ברביעי, טהורה. מיהו מודה הוא דמקצת היום ככולו, דלא הקפידה תורה אלא במנין הימים ולא במנין העונות:

ופעמים שהן ארבע עונות שלימות. כגון אם שמשה בליל (רביעי) [חמישי] עם חשיכה, פליטתה טמאה עד תחילת ליל שבת:

ופעמים שהם חמש עונות. כגון אם שמשה בתחלת יום רביעי בעלות השחר, ופליטתה טמאה עד ליל שבת:

פעמים שהן שש כגון ששמשה בתחילת ליל רביעי והיא טמאה עד תחילת ליל שבת, נמצאו שש עונות שלימות:

ר׳ עקיבא אומר לעולם חמש. עונות. ואם יצאה מקצת עונה ראשונה, נותנים לה מקצת עונה ששית להשלים חמש עונות, דכל הפולטת בתוך חמש עונות שלימות, טמאה. והלכה כר׳ אליעזר בן עזריה: