Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 3 Mishnah 4

מקואות פרק ג׳ משנה ד׳

4

[If the three logs of drawn water fell in] from one vessel or from two or from three, they combine together; but if from four, they do not combine together. If a man who had a seminal issue was sick and nine kavs of water fell on him, or if there fell on the head and the greater part of the body of a clean person three logs of drawn water from one vessel or from two or from three, they combine together; but if from four, they do not combine together. In what case does this apply? When the second began before the first finished. And in what case does [the other statement] apply? When there was no intention to increase it. But if there was an intention to increase it, if only a kortov in a whole year, they combine together to add up to the three logs.

מִכְּלִי אֶחָד, מִשְּׁנַיִם וּמִשְּׁלשָׁה, מִצְטָרְפִין. וּמֵאַרְבָּעָה, אֵין מִצְטָרְפִין. בַּעַל קֶרִי הַחוֹלֶה שֶׁנָּפְלוּ עָלָיו תִּשְׁעָה קַבִּין מַיִם, וְטָהוֹר שֶׁנָּפְלוּ עַל רֹאשׁוֹ וְעַל רֻבּוֹ שְׁלשָׁה לֻגִּין מַיִם שְׁאוּבִין, מִכְּלִי אֶחָד, מִשְּׁנַיִם וּמִשְּׁלשָׁה, מִצְטָרְפִין. מֵאַרְבָּעָה, אֵין מִצְטָרְפִין. בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים. בִּזְמַן שֶׁהִתְחִיל הַשֵּׁנִי עַד שֶׁלֹּא פָסַק הָרִאשׁוֹן. וּבַמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים. בִּזְמַן שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן לְרַבּוֹת. אֲבָל נִתְכַּוֵּן לְרַבּוֹת, אֲפִלּוּ קֹרְטוֹב בְּכָל הַשָּׁנָה, מִצְטָרְפִין לִשְׁלשָׁה לֻגִּין:

ד׳
Bartenura

מכלי אחד משנים וכו' – the conclusion of their matter is according to the Rabbis.

תשעה קבין מים – one who experienced a seminal emission (i.e., whether involuntarily, intentionally or during sexual relations, he becomes ritually impure – and must immerse himself in a ritual bath, and after nightfall on the day of his immersion, becomes ritually pure) who is infirm and is not able to immerse [in a Mikveh], if they placed upon him nine KABS (i.e., a KAB = one-sixth of a SEAH, or twenty- four egg bulks) of water, he is ritually pure. And our Mishnah comes to teach us that it doesn’t matter whether one uses one utensil, two utensils or three utensils.

וכן טהור שנפלו על ראשו ועל רובו שלשת לוגין מים שאובין – that invalidate the priest-due/heave-offering, as we stated in the first chapter of [Tractate] Shabbat [13b – and Tractate Zavim, Chapter 5, Mishnah 12]. These three LOGS, from two or three utensils – combine; from four [utensils] they do not combine.

במה דברים אמורים – that from two or three utensils they combine.

בזמן שלא נתכוין לרבות (at the time that he did not intend to add to more [drawn] water) – it is referring to the Mikveh, that he didn’t intend to add to it in order to increase its water.

אפילו קרטוב – a small measurement, one sixth-fourth of a LOG.

מכלי אחד משנים וכו׳ סיומא דמלתייהו דרבנן היא:

תשעה קבין מים. בעל קרי חולה שאינו יכול לטבול, אם נתנו עליו תשעה קבין מים, טהור. ואשמעינן מתניתין דלא שנא מכלי אחד לא שנא משנים או שלשה כלים:

וכן טהור שנפלו על ראשו ועל רובו שלשה לוגין מים שאובין. דפוסל את התרומה, כדאמרינן פרק קמא דשבת [דף יג], הני שלשה לוגין משנים או שלשה כלים מצטרפין, מארבעה אין מצטרפין:

במה דברים אמורים. דמשנים ושלשה כלים מצטרפין:

בזמן שלא נתכוין לרבות. אמקוה קאי, שלא נתכוין להוסיף עליו כדי להרבות בו מים:

אפילו קרטוב. שיעור מועט, אחד מס״ד בלוג: