Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 3 Mishnah 1

מקואות פרק ג׳ משנה א׳

1

Rabbi Yose says: two mikvehs neither of which contains forty seahs and a log and a half [of drawn water] fell into this one and a log and a half into this one, and then they are mixed together, they remain valid, since they had never been called as invalid. But if there is a mikveh holding less than forty seahs, and three logs [of drawn water] fell into it, and it was then divided into two, it is invalid, since it had already been called invalid. Rabbi Joshua declares it valid, for Rabbi Joshua used to say: any mikveh containing less than forty seahs into which three logs [of drawn water] fell and from which a kortov was withdrawn becomes valid, since the three logs have also been diminished. But the sages say: it always remains invalid until the amount of its former contents and a little more are removed.

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שְׁנֵי מִקְוָאוֹת שֶׁאֵין בָּהֶם אַרְבָּעִים סְאָה, וְנָפְלוּ לָזֶה לֹג וּמֶחֱצָה וְלָזֶה לֹג וּמֶחֱצָה וְנִתְעָרְבוּ, כְּשֵׁרִים, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נִקְרָא עֲלֵיהֶן שֵׁם פְּסוּל. אֲבָל מִקְוֶה שֶׁאֵין בּוֹ אַרְבָּעִים סְאָה וְנָפְלוּ בוֹ שְׁלשָׁה לֻגִּין וְנֶחֱלַק לִשְׁנַיִם, פָּסוּל, מִפְּנֵי שֶׁנִּקְרָא עָלָיו שֵׁם פְּסוּל. וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מַכְשִׁיר, שֶׁהָיָה רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, כָּל מִקְוֶה שֶׁאֵין בּוֹ אַרְבָּעִים סְאָה וְנָפְלוּ לוֹ שְׁלשָׁה לֻגִּין וְחָסַר אֲפִלּוּ קֹרְטוֹב, כָּשֵׁר, מִפְּנֵי שֶׁחָסְרוּ לוֹ שְׁלשָׁה לֻגִּין. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, לְעוֹלָם הוּא בִפְסוּלוֹ, עַד שֶׁיֵּצֵא מִמֶּנּוּ מְלוֹאוֹ וָעוֹד:

א׳
Bartenura

רבי יוסי אומר. ולזה לוג ומחצה ונתערבו – And behold there are three LOG of drawn water that invalidate the Mikveh, nevertheless, they are kosher/fit.

שלא נקרא עלהים שם פסול – that if they add kosher water (i.e., rainwater, for example) in all of them until the completion of the measurement of the Mikveh, that each one of them was kosher.

ונחלק לשנים – and they added to each one of them kosher water until there is in each one of them according to the measurement of the Mikveh (i.e., forty Seah).

פסול – each one of them.

וחסר אפילו קרטוב – after three contracted/squeezed in LOGS of drawn water fell in it that was missing even a Kartuv (i.e., a small liquid measure equivalent to 1/64th of a LOG) of water.

כשר – [it is kosher/fit] to add upon it water to complete it for the measurement of a Mikveh/ritual bath. It is impossible that with this one that is lacking is not missing a little bit from the three LOGS, and it is found that there weren’t three LOGS of drawn water.

קרטוב – 1/64th of a LOG.

עד שיצא ממנו מלואו – that water that was in it initially when the three LOGS of drawn water fell in.

ועוד –a bit more in order to omit/lessen from the three LOGS [of drawn water]. As for example, a Mikveh which had in it twenty Seah of kosher water and three LOGS of drawn water fell into it and it was filled up afterwards with rain water, it will always be in its status of invalidity/unfitness until he removes from it the twenty Seah that were there initially, and a little bit more, to omit three LOGS [of drawn water].

רבי יוסי אומר. ולזה לוג ומחצה ונתערבו. והרי יש כאן שלשה לוגין מים שאובין שהן פוסלין את המקוה, אע״פ כן כשרין:

שלא נקרא עליהם שם פסול. שאם היו מוסיפין מים כשרין בכל אחד עד תשלום שיעור של מקוה, היה כל אחד מהן כשר:

ונחלק לשנים. והוסיפו בכל אחד מים כשרים עד שיש בכל אחד מהם כשיעור מקוה:

פסול. כל אחד מהן:

וחסר אפילו קרטוב. לאחר שנפלו עליו שלשה לוגין מים שאובין מצומצמים נחסר ממנו אפילו קרטוב של מים:

כשר. להוסיף עליו מים ולהשלימו לשיעור מקוה. שאי אפשר שבאותו קרטוב שחסר, לא חסר מעט מן השלשה לוגין, ונמצא שלא היה בו שלשה לוגין מים שאובין:

קרטוב. חלק מס״ד בלוג:

עד שיצא ממנו מלואו. המים שהיו בו תחילה כשנפלו בו שלשה לוגין מים שאובין:

ועוד. מעט יותר כדי לחסר משלשה לוגין. כגון מקוה שהיו בו עשרים סאה מים כשרים ונפלו לתוכו שלשה לוגין מים שאובין ונתמלא אח״כ מי גשמים, לעולם הוא בפסולו עד שיוציא ממנו עשרים סאה שהיו שם תחילה, ועוד מעט יותר, למעט שלשה לוגין: