Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 2 Mishnah 3

מקואות פרק ב׳ משנה ג׳

3

The case of a doubt about drawn water which the sages have declared clean;If there is a doubt whether [three logs of drawn water] fell into the mikveh or not, Or even if they did fall in, there is a doubt whether [the mikveh] contained forty seahs or not, Or if there were two mikvehs one of which contained forty seahs and the other did not, and drawn water fell into one of them and it is not known into which of them it fell, In such a doubt it is accounted clean, because there exists [a possibility] on which we may depend [in declaring it clean]. If they both contained less than forty seahs, and [drawn water] fell into one of them and it is not known into which of them it fell, in such a doubt it is accounted unclean, because there exists no [possibility] on which we may depend [in declaring it clean].

סְפֵק מַיִם שְׁאוּבִין שֶׁטִּהֲרוּ חֲכָמִים, סָפֵק נָפְלוּ, סָפֵק לֹא נָפְלוּ, אֲפִלּוּ נָפְלוּ, סָפֵק יֶשׁ בָּהֶם אַרְבָּעִים סְאָה סָפֵק אֵין בָּהֶם, שְׁנֵי מִקְוָאוֹת, אֶחָד יֶשׁ בּוֹ אַרְבָּעִים סְאָה וְאֶחָד אֵין בּוֹ, נָפַל לְאַחַד מֵהֶן וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ לְאֵיזֶה מֵהֶן נָפַל, סְפֵקוֹ טָהוֹר, מִפְּנֵי שֶׁיֶּשׁ לוֹ בַמֶּה יִתְלֶה. הָיוּ שְׁנֵיהֶם פְּחוּתִים מֵאַרְבָּעִים סְאָה, וְנָפַל לְאַחַד מֵהֶם וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ לְאֵיזֶה מֵהֶן נָפַל, סְפֵקוֹ טָמֵא, מִפְּנֵי שֶׁאֵין לוֹ בַמֶּה יִתְלֶה:

ג׳
Bartenura

ספק מים שאובים שטיהרו חכמים – In Tractate Tohorot, Chapter “He Who Threw Something Unclean [from Place to Place – chapter 4, Mishnah 7] there it teaches: “These are the doubtful conditions which the Sages declared clean: A doubt concerning drawn water [that falls into] the ritual bath.”

ספק נפלו – three LOG (i.e., a LOG equals the volume of six eggs) of drawn water in a Mikveh missing [its full complement of forty Seah]/

ספק יש בהן ארבעים סאה – that is to say, there is doubt that it were forty Kosher Seah [of water] in the Mikveh/ritual bath prior to the drawn [waters] that fell in, for furthermore, the drawn [waters] do not invalidate it (i.e., since it is lacking the required forty Seah to begin with).

שיש לו במה יתלה – that it has a place to depend upon their falling that they did not cause it to become invalidated.

שאין לו במה יתלה – that whichever way you turn, in which of them that it fell, it invalidates it, therefore, both of them are invalid. But that which we purify here – it is doubtful if is drawn water in the place where he has upon which to depend, that is because the [notion of] drawn [water] is from the Rabbbis. And it is taught in a Baraita in Torat Kohanim (i.e., the Halakhic Midrash of SIfra on the Book of Leviticus: - see Leviticus 11:36): “However, a spring or cistern [in which water is collected shall be pure, but whoever touches a such a carcass in it shall be impure],” that just as a spring is in the hands of Heaven, so also is a ritual bath/Mikveh in the hands of heaven, it is a mere support but not an absolute proof.

ספק מים שאובים שטיהרו חכמים. במסכת טהרות פרק הזורק טומאה, תמן תנינן, אלו ספיקות שטיהרו חכמים ספק מים שאובין למקוה:

ספק נפלו. שלשה לוגין מים שאובים במקוה חסר:

ספק יש בהן ארבעים סאה. כלומר ספק היה במקוה ארבעים סאה כשרים קודם שנפלו השאובין, דשוב אין השאובין פוסלין אותו:

שיש לו במה יתלה. שיש לו מקום לתלות נפילתן שלא גרמו לו פסול:

שאין לו במה יתלה. דמה נפשך בהי מינייהו דנפל פסלוהו, הלכך שניהם פסולין. והאי דמטהרינן הכא ספק מים שאובין במקום שיש לו במה לתלות, היינו משום דשאובין דרבנן. והא דתניא בתורת כהנים אך מעין ובור מקוה מים, מה מעין בידי שמים אף מקוה בידי שמים, אסמכתא בעלמא היא: