Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 11 Mishnah 3

נגעים פרק י"א משנה ג׳

3

Colored hides and garments are not susceptible to negaim. Houses whether they are colored or not colored, are susceptible to negaim, the words of Rabbi Meir. Rabbi Judah says: hides are like houses. Rabbi Shimon says: those that are naturally [colored] are susceptible to uncleanness but those that are artificially [dyed] are not susceptible to uncleanness.

הָעוֹרוֹת וְהַבְּגָדִים הַצְּבוּעִים, אֵין מִטַּמְּאִין בַּנְּגָעִים. הַבָּתִּים, בֵּין צְבוּעִים בֵּין שֶׁאֵינָן צְבוּעִים, מִטַּמְּאִין בַּנְּגָעִים, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, הָעוֹרוֹת כַּבָּתִּים. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הַצְּבוּעִים בִּידֵי שָׁמַיִם, מִטַּמְּאִין. וּבִידֵי אָדָם, אֵינָן מִטַּמְּאִין:

ג׳
Bartenura

הצבועים – even at the hands of Heaven.

הבתים בין צבועים – even at the hands of man.

העורות כבתים – and even if they are colored at the hands of man become susceptible to uncleanness through plagues. But the Halakha that colored clothing is not susceptible to uncleanness and even at the hands of Heaven, as it is written (Leviticus 13:47): [“When an eruptive affection occurs in] a cloth of wool or linen fabric,” / "בגד צמר או בבגד פשתים", just as linen/flax is like its creation, even wool is like its creation. And it is written (Leviticus 13:48): “[In the warp or in the woof] of the linen or the wool, [or in a skin or anything made of skin],” just as flax/linen is white, even wool is white, and the colored skins made by man do not become susceptible to uncleanness through plagues, but at the hands of Heave, they do become susceptible to uncleanness through plagues, according to the words of Rabbi Shimon.

הצבועים. אפילו בידי שמים:

הבתים בין צבועים. אפילו בידי אדם:

העורות כבתים. ואפילו צבועים בידי אדם מיטמאין בנגעים. והלכה שהבגדים אין מיטמאין צבועים ואפילו בידי שמים, דכתיב [שם] בבגד צמר או בבגד פשתים, מה פשתים כברייתו, אף צמר כברייתו. וכתיב לפשתים ולצמר, מה פשתים לבן, אף צמר לבן. ועורות הצבועים בידי אדם אין מיטמאין בנגעים. אבל בידי שמים מיטמאין בנגעים, כדברי ר׳ שמעון: