Mishnayos Orlah Perek 2 Mishnah 9
Change text layout:
ערלה פרק ב׳ משנה ט׳
If leaven of hullin has fallen into dough and caused it to ferment, and after that there fell in leaven of terumah or of kilayim of the vineyard, and there was enough to cause fermentation, [the dough] is prohibited. But Rabbi Shimon permits it.
שְׂאֹר שֶׁל חֻלִּין שֶׁנָּפַל לְתוֹךְ עִסָּה וְחִמְּצָהּ, וְאַחַר כָּךְ נָפַל שְׂאֹר שֶׁל תְּרוּמָה אוֹ שְׂאֹר שֶׁל כִּלְאֵי הַכֶּרֶם, וְיֵשׁ בּוֹ כְדֵי לְחַמֵּץ, אָסוּר. רַבִּי שִׁמְעוֹן מַתִּיר:
Bartenura
ורבי שמעון מתיר. ברישא לא פליג רבי שמעון כיון דנפל שאור של תרומה קודם שנתחמצה בשל חולין והרי היא ממהרת להתחמץ על ידי שאור של תרומה. אבל בסיפא כיון דכבר נתחמצה בשל חולין כי הדר נפיל של תרומה אינו אלא פוגם. ורבנן סברי אע״ג דבעלמא נותן טעם לפגם מותר שאני הכא שהוא עושה אותה ראויה לחמץ בה כמה עיסות אחרות. והלכה כחכמים:
ור"ש מתיר – in the first clause [of the Mishnah], Rabbi Shimon did not dispute since the leaven of heave-offering fell prior to the leavening of the unconsecrated produce. For it hurries to leaven through the leaven of heave-offering, but in the concluding clause [of the Mishnah], since it already became leavened in the unconsecrated produce. For when it Terumah/heave-offering falls, it does nothing other than disqualify/make it unfit, but the Rabbis hold that even though in general, when it gives it a bad taste, it is permissible, but it is different here as it makes it appropriate to leaven other pieces of started dough, and the Halakha is according to the Sages.